Muistomerkit

Muistomerkin tulee olla hautausmaan yleiskuvaan sopiva, eikä se saa loukata vainajan muistoa tai hautausmaan arvokkuutta. Muistomerkki voidaan asentaa haudalle vasta kun kaikki hautaa ja hautausta koskevat maksut on suoritettu seurakunnalle.

Uudet muistomerkit arkkuhaudoilla

Arkkuhautojen muistomerkkeihin vaikuttaa haudan leveys.

Uusi hauta, haudan leveys on 120 cm ( Anttola, Harju, Haukivuori, Rouhiala, Suomenniemi ja Ristiina)

Ensimmäisellä hautapaikalla muistomerkin leveys enintään 90 cm. Aluskiven leveys enintään 100 cm, paksuus vähintään 20 cm ja syvyys vähintään 25 cm. Toisella hautapaikalla 40 cm lisää aluskiven ja muistomerkin leveyttä kohden. Muistomerkin korkeus alueen yleisilmeen mukaan.

Uusi hauta, haudan leveys on 110 cm (Kirkomäki)

Ensimmäisellä hautapaikalla muistomerkin leveys enintään 80 cm. Aluskiven leveys enintään 90 cm, paksuus vähintään 20 cm ja syvyys vähintään 25 cm. Toisella hautapaikalla 40 cm lisää aluskiven ja muistomerkin leveyttä kohden. Muistomerkin korkeus alueen yleisilmeen mukaan.

Vanhoilla ja uudelleen käyttöön otetuilla hautapaikoilla haudan leveys voi vaihdella. Muistomerkin uusimista ja lisäkiviä varten maaston tilanne tarkastetaan, ennen kuin muistomerkkilupa voidaan myöntää.

Uudet muistomerkit uurnahaudoilla

Uurnahaudat aluspalkilla tai ilman, haudan leveys 70 cm: Muistomerkin leveys enintään 50 cm, taulun pinta-ala enintään 0,3 m2.

Uurnahaudat ilman aluspalkkia, haudan leveys 100 cm: Muistomerkin leveys enintään 60 cm ja aluskiven leveys enintään 70 cm. Muistomerkin korkeus alueen yleisilmeen mukaan.

Veteraanilehto: Seurakunta hankkii ja luovuttaa muistomerkin omaisille kaivertamista varten omakustannushintaan.

Muistolehtoihin tulevat nimilaatat hankkii ja asentaa seurakunta omaisten kustantamana.

Yleistä muistomerkeistä

Muistomerkki voidaan asentaa haudalle vasta kun kaikki hautaa ja hautausta koskevat maksut on suoritettu seurakunnalle. Muistomerkkisuunnitelma toimitetaan alla olevaan osoitteeseen.

Lupa asennukselle on pyydettävä etukäteen hautaustoimesta vastaavalta:
Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta, Hautaus- ja puistotoimi, PL 21, 50101 MIKKELI
s-posti: jaana.nystrom@evl.fi