Aikuisrippikoulu

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta järjestää aikuisrippikouluja keväisin ja syksyisin. Osallistujista muodostetaan pienryhmiä ja aikataulut sovitaan yhdessä, asioita käydään läpi keskustellen ja kuulostellen. Rippikoulu päättyy yhteiseen konfirmaatioon.

Jos haluat tulla aikuisrippikouluun, ota rohkeasti yhteyttä! Sinun ei tarvitse osata asioita ennestään vaan niitä käydään läpi kokoontumisten aikana. Jos et ole kirkon jäsen, voit liittyä ennen rippikoulun alkamista ja sinut voidaan myös kastaa ennen konfirmaatiota mikäli et ole kastetta aiemmin saanut.

Kevät 2022

Aikuisrippikouluun sisältyy vähintään kaksi papin ja rippikoululaisen tapaamista kasvokkain. Rippikouluun kuuluu myös osallistumista paikallisen seurakunnan elämään ja toimintaan. Lopuksi on konfirmaatio.

Tarkemmat tiedot osoitteesta aikuisrippikoulu.fi tai vs. seurakuntapastori Minna Ohlisilta minna.ohlis@evl.fi p. 0400 143 255

Rippikoulu on perehtymistä elämän ja uskon kysymyksiin. Tämä voi toteutua nuoruudessa tai aikuisena. Useimmat käyvät rippikoulun 15 vuoden iässä, mutta joka vuosi noin 1000 suomalaista aikuista osallistuu luterilaisen kirkon rippikouluun.

Osa aikuisista tulee rippikouluun, kun suunnitelmissa on kirkkohäät. Joku on saanut kutsun kummin tehtävään, mikä edellyttää rippikoulua ja konfirmaatiota. Joku taas etsii elämänsä suuntaa ja tarkoitusta. Rippikoulu onkin hyvä mahdollisuus punnita elämän arvoja ja valintoja.

Useimmiten rippikoulu päättyy konfirmaatioon, mutta rippikoulun voit myös käydä tulematta konfirmoiduksi. Aikuisrippikoulu ei maksa mitään.

Rippikoulun kesto on vähintään 20 tuntia. Aikuisten tarpeet ja mielenkiinnon kohteet kuitenkin vaihtelevat, joskus voi olla tarpeellista käyttää rippikouluun enemmän aikaa. Elämän ja uskon kysymykset voivat vaatia kypsyttelyä. Jos rippikoulu on Sinulle ajankohtainen, kannattaa olla ajoissa liikkeellä.