Hyvin tai huonosti – oikein tai väärin

Kirkollisessa elämässä on kuohuntaa joulukiireistä huolimatta. Inhimilliseen, mustavalkoiseen tapaan haetaan puolia ja viskellään sanoja kuin miekaniskuja. Kuka teki jonkun mielestä hyvin tai huonosti - oikein tai väärin.

Omantunnon ja vakaumuksen vapaus ovat lain hengen mukaan haluttu turvata kaikille. Tämä koskee pastoreita ja piispoja yhtälailla. Viranhaltijan päätökset ovat aina kuitenkin myös heijastusvaikutuksen alaisia. Päätöksiä tekevä viranhaltija on vastuussa muillekin kuin itselleen.

Jokaisella on oma mielipiteensä avioliitosta, kirkon järjestyksestä, seksuaalisuudesta, sukupuolisuudesta - ihan totuudestakin. Absoluuttista oikeudenmukaisuuttakaan ei voida määritellä. Laki sanoo jotain, hyvä laki sanoo paremmin. Teot ovat jokaisen omalla vastuulla.

Mitkä asiat ovat tärkeitä? On kaikkein olennaisin kysymys!

Kristittyjen tuomiometafora kertoo siitä, että tuomari kysyy: kävittekö minua katsomassa kun olin nälkäinen, sairas ja vankilassa?

Raila Leino-Ehrnrooth
sairaalapastori