Olisiko ollut pari enkeliä kantamassa

Viime sunnuntai oli Mikkelinpäivä. Päivä on mielestäni niin tärkeä, että tämänkin viikon blogissa haluan kirjoittaa enkeleistä.

”Olisiko ollut pari enkeliä kantamassa.”  Huomasin tämän otsikon iltapäivälehdessä. Juttua lukiessa selvisi, että kyseessä oli surullinen uutinen  Kiihtelysvaaran kirkon palamisesta . Suntio Jouni Heiskanen oli lausunut ”enkelisanansa”, kun häneltä kysyttiin, miten hän oli jaksanut kantaa turvaan kirkon suuren alttaritaulun.

Apostolien teoissa kerrotaan, miten Pietari selvisi  toivottomalta tuntuvasta tilanteesta .Vankilassa kahleet avautuivat ja portit aukenivat. Olisiko ollut enkeli auttamassa. Olihan se. Pietari tuumasi:  ”Totisesti, nyt tiedän, mitä tapahtui! Herra lähetti enkelinsä ja auttoi minut Herodeksen käsistä, pelasti minut kaikesta siitä, mitä tämä kansa toivoi minulle tapahtuvan.”

Meillä on elämässä erilaisia raskaista asioita kannettavana. Joskus on myös elämänkahleet tiukasti sitomassa suljettujen ovien taakse.  Mutta onneksi saamme rukoilla todeksi hetkiä, jolloin iloitsemme siitä, että pari enkeliä oli  kantamassa mukana murheita ja välittämässä toivoa toivottomiltakin tuntuviin tilanteisiin.

Jaana Pietiläinen