Sirkka Jakonen vapaaehtoiseksi Yhteisvastuun keräyspäälliköksi

Sirkka Jakonen toimii tänä vuonna yhteisvastuukeräyksen vapaaehtoisena keräyspäällikkönä Mikkelissä. Jakosen mielestä eriarvoisuus on kasvanut liian suureksi.

Sirkka Jakonen

Kuva: Kari Rossi

”On hyvä, että ikäihmisten taloudellinen ahdinko on nostettu esiin. Köyhyys aiheuttaa paljon häpeää. On tärkeää, että köyhyyshäpeä kohdataan.”

Näin tuumii Sirkka Jakonen, joka toimii tänä vuonna yhteisvastuukeräyksen vapaaehtoisena keräyspäällikkönä Mikkelissä. Jakosen mielestä eriarvoisuus on kasvanut liian suureksi. Eriarvoisuus kohdistuu varsinkin ikäihmisiin, joiden tilanne on muutenkin vaikea koronan vuoksi.

Yhteiskunta ei ole tasa-arvoinen

Sirkka Jakosen mukaan Yhteisvastuukeräys on muistutus siitä, että yhteiskunta ei ole tasa-arvoinen. Kaikilla ei mene hyvin ja siksi 2021 keräys voi Jakosen mielestä toimia yhteiskunnallisena omantunnon äänenä. Hän näkee, että kyseessä on tärkeä osa kirkon toimintaa. Auttamistyön idea voi koskettaa niitäkin, joita hengelliset asiat eivät ehkä kiinnosta. Yhteisvastuukeräys on Sirkka Jakoselle mahdollisuus vaikuttaa asioihin. Keräys on osa kirkon yhteiskuntavastuuta. ”Toivon, että keräyksestä voisivat innostua kaikki eri sektoreiden ja asteiden toimijat.”

Noin vuosi sitten eläkkeelle jääneen Jakosen päivät sujuvat ulkoilun ja muiden harrastusten parissa. Myös seurakunnan diakoniatyö on hänelle tärkeää. Kohta eläkkeelle jäämisen jälkeen Jakonen lähti vapaaehtoistyöntekijäksi seurakunnan diakonian organisoimaan ruokakassijakeluun. Pian diakonissa Hannele Salo värväsi hänet myös vuoden 2021 yhteisvastuukeräyksen vapaaehtoiseksi keräyspäälliköksi.

Kohtaaminen on tärkeää

Jakonen on nauttinut vapaaehtoistyöntekijän roolista diakonian parissa. Hänen mielestään tärkeää auttamistyössä on ihmisten kohtaaminen. Jaettava avustus on tervetullut apu vaikeaan elämänti-lanteeseen, mutta yhtä tärkeää Jakosen mielestä on apua tarvitsevan henkinen tuki.

Monipuolisen koulutuksen saanut Sirkka Jakonen on alun perin diakonissa, mutta seurakuntatyössä hän on ollut vain muutamia kuukausia. Suurimman osan työurastaan hän oli hallintotehtävissä. Diakonissan koulutusta hän pitää kuitenkin tärkeimpänä antina työuralleen. Se antoi hyvän pohjan muihinkin tehtäviin.

Ennen eläkkeelle jäämistään Jakonen toimi Itä-Suomen aluehallintoviraston ylijohtajana 2017-2020 ja vastuualueen johtajana tätä ennen. Se oli hänelle näköalapaikka, jonka kautta pääsi näkemään, millainen on ihmisen osa yhteiskunnassa. Hallintotehtävien myötä Jakonen pääsi mukaan myös kirkon diakoniatyön verkostoihin.

Wed Feb 10 12:06:00 EET 2021