Nachbargärten - Vastakkaiset puutarhat

Urkuri Toni Heino

Mikkelin tuomiokirkko

Tervetuloa konserttiin!

Max Reger (1873 - 1916) ja Sigfrid Karg-Elert (1877 - 1933) viettivät suuren osan elämästään Leipzigissa naapuruksina. Tarkemmin sanoen heidän osoitteensa sijaitsivat eri kaduilla, mutta pihapiirejä erotti vastakkaisten puutarhojen raja-aita.

Kahdesta säveltäjästä ensin mainittu saavutti suursäveltäjän statuksen jo eläessään, ja jälkimmäinen on edelleenkin naapurinsa varjoon suotta jäänyt. Siinä missä Max Reger venytti kromatiikalla tonaalisiin suhteisiin pohjaavan musiikin ratkeamispisteeseensä, tutki Sigfrid Karg-Elert samojen maailmojen laitoja oman, polaristisen harmoniateoriansa keinoin.

Molempien miesten sävelkielet ovat kuin saman kolikon kääntöpuolet. Regerin uljaat mattamaisemat liukuvat sävystä toiseen huomaamattomasti, kun taas Karg-Elertin värikkäät pastellit leikittelevät impressionistisillakin tekniikoilla.

Konsertin ohjelma koostuu kummankin säveltäjän pienimuotoisemmista teoksista ja niiden kontrastoivasta vuorottelusta, ikään kuin pienistä tilannekuvista tai maalauksista kunkin säveltäjän työhuoneen ikkunasta ulos puutarhoihinsa.

Esiintyjänä urkuri Toni Heino.

Vapaa pääsy. Kolehti srk:n musiikkityölle.

Ristimäen alueseurakunta