Erilaisille osallistujille

Viime päivinä olen ollut mukana suunnittelemassa muutaman seurakuntatilaisuuden sisältöä. Puhujille pitäisi osata antaa ohjeita siitä, millaista esitystä heiltä odotetaan.

Haasteena ovat samastakin joukosta nousevat erilaiset odotukset. Jotkut ovat olleet mukana pitkään ja odottavat syvällistä hengellistä sanomaa. He pettyvät, jos eivät tule ravituiksi. Toiset taas ovat mukana ensimmäistä kertaa. He saattavat säikähtää vahvaa julistusta, mutta ovat kuin kotonaan arkisten, heille tuttujen aihepiirien parissa.

Olisi myös mukava saada uusia tulokkaita olemaan äänessä. Heidän kynnystään uskaltaa sanoa jotain olisi jotenkin helpotettava. Muilta läsnäolijoilta tulevasta puheen mallista on vaikea lähteä tekemään irtiottoja, jos sellaiseen ei ole tottunut.

Kaikkia ei voi miellyttää, mutta toivoisin mahdollisimman monen löytävän seurakunnasta ne paikat, joissa viesti on jo valmiiksi saatavilla omalta tuntuvalla tyylillä.

Lassi Suihkonen