Helluntain Henki

Helluntai ja Pyhä Henki ovat jääneet kirkossamme vähän taka-alalle. Koetuista Pyhän kosketuksista, ihmeistä, ei paljoa puhuta. Helluntai mielletään pääasiassa alkavan kesän juhlaksi, jos sitä ylipäätään noteerataan mitenkään.

Pyhä Henki laskeutui helluntaina kuin voimakas tuuli ja paikalla olleet näkivät tulenlieskoja ja puhuivat monilla kielillä. Pyhä Henki tuli kirkastamaan Jeesuksen sanomaa ja huolehtimaan seurakunnasta. Silloin syntyi uusi Jeesuksen Herrakseen tunnustavien uskovien yhteisö. Kasteen kautta ihmiset syntyvät tämän joukon jäsenyyteen, saavat Pyhän Hengen – ylösnoussut Jeesus tulee elämään läsnäolevaksi.

Aidoissa kohtaamisissa, joissa voidaan hyväksyä haavat ja virheet ja päästä niiden alta. Niissä itketään itkevien kanssa ja iloitaan iloitsevien kanssa, silloin saadaan kokea todeksi Jeesuksen sanat ”siellä minä olen heidän keskellään”. Se on Pyhän Hengen ihme.

Luterilaisuutta on arvosteltu humoristisesti, että olemme ”liikaa päissämme”. Uskossa ei ole kyse opista. Sitä tarvitaan ja järkeä, mutta myös tunnetta. Helluntain Henkeä!

Hanne Keijonen