Iloisten kohtaamisten kesä

Rippikoulumme aikana keskusteltiin kohtaamisista. Rakensimme tullimies Sakkeuksen kylää , jonka keskukseksi muotoutui Sakkeuksen ja Jeesuksen kohtaaminen. Siinä  kohtaamisessa tapahtui jotain niin merkittävää, että Sakkeuksen koko elämä muuttui. Riistäjästä tuli hyvän tekijä, ahneesta  miehestä  antelias ja oikeudenmukainen kansalainen.

Minä jäin muistelemaan  yhtä merkittävää kohtaamista.  Kun olin lapsi asuimme Laukaassa, kirkon vieressä olevassa rivitalossa. Kirkossa pidettiin sunnuntaisin pyhäkoulua. Se oli mukavaa, mutta vähän pelottavaa, koska joka pyhä annetut uudet muistolauseet eivät tahtoneet pysyä päässäni.  Mutta pyhäkoulun opettajaa en pelännyt. Hän oli lempeä rouva siistissä mekossa.  Muistan, kuinka hänen silmänsä loistivat aina kun hän kertoi  Jeesuksesta. Siinä oli jotain kaunista ja salattua. Miksi hänen silmänsä loistivat iloa ja rauhaa. Hänellä oli varmasti ollut hyviä kohtaamisia Jeesuksen kanssa ja sitä iloa hän halusi jakaa meidän lasten kanssa.  Hyvinhän se onnistui, koska vieläkin muistan pyhäkoulut.

Minä toivon, että Sinulla  olisi tänä kesänä paljon merkittäviä kohtaamisia. Erilaisia. Turvallisia. Koskettavia. Iloisia. Ja erityisen hyviä kohtaamisia Jeesuksen kanssa. Sakkeus kohtasi Jeesuksen  sen jälkeen kun oli kiivennyt puuhun ja tullut nähdyksi.  Sinun "puusi"  voi olla torilla tai kadulla tai metsässä tai vaikka kotisohvalla. Jeesus kyllä näkee ja löytää.

Ehkä tämä kesä tullaan muistamaan iloisten kohtaamisten kesänä.

Jaana Pietiläinen
oppilaitospastori, rovasti