Isä Camillo ja muita unelmia, seurakuntavaalit 2018

Italialaisen kirjailijan Giovanni Guareschin kirjoittama henkilö, Isä Camillo, nostetaan usein esimerkiksi onnistuneesta kirkon työntekijästä.

Mutta mitkä ovatkaan isä Camillon toiminnan viisi menestystekijää: Hänellä ei ole lainkaan työkavereita, hän on työyhteisönsä ainoa jäsen. Isä Camillon seurakunnassa ei myöskään ole luottamushenkilöitä, ei kirkkoneuvostoa eikä kirkkovaltuustoa. Hän tekee itse hallinnolliset päätökset, mitä nyt joskus kysyy rukouksessa Jumalalta vinkkejä.  Hänen esimiehensä eli piispa asuu riittävän kaukana toisessa kaupungissa. Isä Camillolla ei myöskään ole aviopuolisoa eikä lapsia.  Ehkä merkittävin ja viides menestystekijä on se, että hän on italialainen fiktiivinen romaanihenkilö...

Seurakunta on hengellisyytensä ohella myös tavallinen työpaikka, jossa työntekijöille maksetaan palkkaa ja työntekijät veroja.  Seurakunnassakin yritetään tulla toimeen työtovereiden ja esimiesten kanssa. Luottamushenkilöillä on oma tärkeä ja selkeä roolinsa, mikä vastaa hyvin pitkälle kuntapuolen luottamushenkilön roolia ja tehtäviä.  Merkittävää on myös se, että Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnassa on ollut tilaa erilaisuudelle, sen vaaliminen on tärkeää myös uusille luottamushenkilöille. Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnassa moni asia on hyvin ja täällä on ilo tehdä työtä. Yhdessä saamme pian uusien luottamushenkilöiden kanssa kuljettaa suloista armon sanomaa.

Jyrki Koivikko
yhteiskuntasuhteiden kappalainen