kamelikaravaani, ihmisiä, yö, kuunsirppi

Kristittyjen ykseyden ekumeeninen rukousviikko

Mistä meidät tunnetaan Jeesuksen opetuslapsiksi; siitäkö että elämässä menee aina hyvin – ei koskaan vaikeuksia ja vastoinkäymisiä? Siitäkö, että me onnistumme täydellisesti kristityn vaelluksessamme – olemme vahvoja ja erehtymättömiä ja aina oikeassa? Tässä vaiheessa alkavat jo ”hälytyskellot” ehkä soida; jostakin palautuu mieleemme Raamatun sana, joka muistuttaa meitä, jostain paljon suuremmasta, millä kaikki loppujen lopuksi elämässämme mitataan: ”…mutta minulta puuttuisi rakkaus…, mutta minulta puuttuisi rakkaus…, mutta minulta puuttuisi rakkaus”. Nuo 4 edellä olevaa sanaa, on tosiaan toistettu kolme kertaa tuon ihmeellisen Raamatun luvun, 1 Kor. 13 kolmessa ensimmäisessä jakeessa.

Kristityt kaikkialla maailmassa viettävät jälleen rukousviikkoa, jolloin kokoonnutaan yhteen eri kirkoista, kirkkokunnista ja seurakunnista rukoilemaan kristittyjen keskinäisen yhteyden ja rakkauden puolesta. Rukousviikko on kahdeksan päivän pituinen ajanjakso, jota vietetään vuosittain aina samaan aikaan, eli 18. – 25.1. Rukousviikon juuret ulottuvat yli sadan vuoden päähän, sillä ensimmäisen kerran sitä vietettiin vuonna 1908. Syyn rukousviikon viettämiseen me löydämme kuitenkin jo lähes kahden tuhannen vuoden takaa, sillä puhuessaan ennen kärsimistään ja ristinkuolemaansa opetuslapsilleen, Jeesus erityisesti painotti seuraajilleen keskinäisen rakkauden ja yhteyden merkitystä.

”Minä annan teille uuden käskyn: rakastakaa toisianne! Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toinen toistanne. Kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos te rakastatte toinen toistanne.” (Joh. 13:34,35)

Jeesus itse osoitti suurinta rakkautta ottaessaan meidän ja koko maailman synnin kantaakseen, syytön syyllisten puolesta – että me voisimme olla vapaita – todellisesti vapaita: myös vapaita rakastamaan toinen toistamme, niin kuin hän on meitä rakastanut. Johannes, jota on sanottu ”rakkauden apostoliksi”, on tallentanut evankeliumiinsa myös seuraavat Jeesuksen sanat, jotka liittävät rukousten kuulemisen ja hedelmän kantamisen juuri keskinäiseen rakkauteen:  ”Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät, ja minun tahtoni on, että te lähdette liikkeelle ja tuotatte hedelmää, sitä hedelmää, joka pysyy. Kun niin teette, Isä antaa teille kaiken, mitä minun nimessäni häneltä pyydätte. Tämän käskyn minä teille annan: rakastakaa toisianne.” (Joh. 15:16,17)

Tervetuloa Mikkelissä järjestettäviin rukousviikon tilaisuuksiin! Ohjelma nähtävissä Suomen ekumeenisen neuvoston kotisivulla.

Erkki Laine

kappalainen