Putkareissu

Kova lattia, karu sisustus ja häpeä ovat ehkä nopeimmat mielikuvat putkasta. Putkasta majapaikkana ei tehdä ennakkovarauksia eikä asiakaskokemuksia vertailla Trivagossa.

Olen elämässäni viettänyt yhden yön putkassa ja asiakaskokemukseni oli  myönteinen. Tammikuussa 1980- luvun alussa saavuin junalla keskellä yötä kovassa pakkasessa kaverini kanssa Kiteelle judoleirille. Emme päässeet yöllä sisälle Urheilutalolle, mutta ystävälliset Kiteen poliisit korjasivat kylmissään olevat nuoret miehet kaupungin kadulta talteen. Saimme pehmeät patjat, puhtaan peiton ja sellin ovi jätettiin vielä turvallisesti raolleen.  Aamulla päivystäjän tarjoaman kuuman kaakaokupposen jälkeen oli hyvä mieli ja levännyt keho aloittaa kova treenaaminen kiteeläisten kanssa. Kiteen poliisista on jäänyt mieleen koko elämän mittainen hyvä ja lämmin muistijälki, lähimmäisen rakkautta parhaimmillaan.

Tiesitkö muuten, että Mikkelin tuomiokirkon tontilla toimi ennen kirkkorakennusta 1800 –luvulla iso putka ja selviämisasema maaseudun isännille, jotka saapuivat kahdesti vuodessa kaupunkiin tuolloin jopa kaksi viikkoa kestäville markkinoille. Majoituspaikkoja nykyisellä kirkonmäellä lienee ollut tuolloin noin 40 -60 henkilölle.

Jyrki Koivikko