Selkeä tienviitta

”Herra vastasi minulle: Kirjoita näky niin selvästi tauluihin, että sen voi vaivatta lukea.” (Hab. 2:2)

Alkukielessä hepreassa tässä jakeessa puhutaan juoksemisesta: lukija lukee ja samalla juoksee. Ajatus on siis, että tekstin on oltava niin selkeää, että sen voi lukea vaikka juostessa. Näyn on oltava esillä niin kirkkaana, ettei sitä tarvitse jäädä pitkään tihrustamaan. Kun täytyy juosta, ei ehdi tehdä paljoa muuta.

Mitä joulussa juhlitaan? Tähän olisi hyvä olla vastaus kirkkaana mielessä. Jouluhumun ei saisi antaa eksyttää kaikkein tärkeimmästä. Kyltti Betlehemiin on hyvä olla muistissa isolla fontilla kirjoitettuna. Seimeen syntyvän joulun päähenkilön nimi kannattaa pitää selkeänä jouluajatuksissa. Silloin joulun varsinainen tarkoitus ei huku, vaikka joulun alla joutuisikin juoksemaan.

Lassi Suihkonen