Uusi alku

Adventtina aloitamme uuden kirkkovuoden. Sen myötä käymme läpi Jumalan suuria tekoja ja erityisesti Jeesuksen elämän eri vaiheita. Aloitamme Jeesuksen syntymäjuhlasta ja pääsiäisen ja helluntain kautta päädymme tuomiosunnuntaihin saakka. Kirkkovuotta voisi melkein verrata joulukalenteriin, josta avautuu aina uusia näkymiä päivä päivältä. Jokaisena sunnuntainakin me aivan kuin avaamme uuden näköalan Jumalan ihmeellisiin tekoihin meitä kohtaan.

Adventti merkitsee odotusta. Senkin aikana pyhä pyhältä kuulemme saapuvan Messiaan askelten kaiun. Sananmukaisesti adventti merkitsee tulemista. Jumala tulee luoksemme seimen lapsessa. Hän ottaa ihmisen muodon, elää ihmisen elämän ja pelastaa meidät synnin, pahan ja kuoleman vallasta.

Juha Palm