Pappien blogi 2.7.2021

Juhlaviikosta toiseen

Yhteiskunnassa on harvinaista, että yksi viikko vuodessa varataan samalle teemalle. Asian täytyy olla silloin hyvin merkityksellinen. Kirkko on onnistunut saamaan sanoman esille sekä jouluviikolla että pääsiäisviikolla. Tärkeät juhlapäivät rajoittuvat yleensä yhteen tai kahteen päivään. Sen sijaan urheilutapahtumat saattavat kestää kaksikin viikkoa median siivittämänä.

Ihmiset tarvitsevat tilanteita, jossa juuri heidän asiansa nostetaan esille. Kesä on kotiseutupäivien kulta-aikaa. Monta päivää saa olla ylpeä kotikunnasta ja sen ihmisistä. Minäkin vietin nuoruuteni kesiä Sysmän Kirjapäivien, Suvisoiton ja Uotin päivien humussa Hartolan suurmarkkinoita odotellessa. Tarjontaa on moneen lähtöön, koska me ihmiset olemme samanlaisuudessakin erilaisia.

Kirkon pappia koskettaa kirkkovuoden pyhät, koska ne antavat aina eri näkökulman evankeliumiin. Samaa puhetta ei voi pitää kahtena pyhänä peräkkäin. Silti harvoin sexsagesima sunnuntai tai laetare kokoaa suuria joukkoja kirkkoon. Tuleva pyhä on kuitenkin apostolien päivä. Ilman heitä kirkkoa tuskin olisi olemassa. Jeesuksen innoittamat ihmiset antavat aihetta jokaiseen juhlaviikkoon.

Markku Liukkonen