Pappien blogi 15.1.2021

Tavan vuoksi

”Kannattele tapaa, niin tapa kannattelee sinua.” Näin olen kuullut. ”No se on sellainen tapakristitty, käy kirkossa vain häissä ja hautajaisissa.” Ja näin. Onko tavan vuoksi toimiminen hyvä vai huono asia? Tosi on, että sunnuntainen kirkossa käynti on säännöllinen tapa melko harvoille. Ja tosi on, että Jumala on tavattavissa kirkon lisäksi kaikkialla 24/7.

Ensi pyhän tekstissä tapansa mukaan temppeliin mennyt Jeesus valitsi ja luki profeettatekstin (Jes. 61: 1-2), ohjelmajulistuksensa. Jeesus tuli antamaan meille näön, että näkisimme jokaisen tasa-arvoisen ainutlaatuisuuden, antamaan sorretuille vapauden, ettemme kahliutuisi liian pieniin kupliimme, vaan uskaltaisimme elää ja unelmoida. Hän tuli oleilemaan monenlaisten ihmisten seurassa. Hän ei siirtynyt kadun toiselle puolelle sairaan tai surevan tullessa vastaan, ei katsonut halveksien: tuokaan ei käy kirkossa kuin tavan vuoksi. Jeesus kohtasi ja keskusteli, kuunteli ja myötäeli. Samaa mekin voimme tehdä, elää evankeliumia todeksi yhdessä toistemme kanssa, vaikka juuri nyt.

Hanne Keijonen vs. Ristiinan aluekappalainen