Seurakuntavaalit jatkuvat normaalisti

Ennakkoäänestyksen ensimmäisen päivän numerovirhe ei sotke seurakuntavaaleja. Virheen vaikuttavuutta äänestyskäyttäytymiseen arvioidaan, kun vaalitulos on vahvistettu.

Vaalilippu 2.jpg

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan ennakkoäänestys alkoi eilen tiistaina. Ennakkoäänestyspaikkojen viralliselle vaalilistalle oli jäänyt väärä numero, kun Keskustan seurakuntaväen Seija Kuikan äänestysnumero oli vaihtunut saman puolueen Oiva Kiljusen numeroon. Virhe korjattiin aamupäivän aikana.

Kirkkohallituksen hallinto-osaston johtaja, kirkkoneuvos Pirjo Pihlaja rauhoittelee tilannetta.

Harmillista, että on käynyt näin, mutta tämä ei ole kokemukseni mukaan ainutlaatuista, Pihlaja kommentoi sähköpostitse.

Koska vaalisalaisuus tulee turvata tässäkin tilanteessa, emme tällä hetkellä voi tietää, onko tapahtunut virhe vaikuttanut äänestyskäyttäytymiseen. Tätä pystyy arvioimaan vasta sen jälkeen, kun vaalitulos on selvä ja vahvistettu.

Seurakuntavaalit jatkuvat siis normaalisti eikä tiistaiaamupäivänä annettuja ääniä hylätä. Vaalilautakunnan puheenjohtaja Helena Kauppinen rohkaisee seurakuntalaisia vaaliuurnille.

- Virhe on korjattu pikaisesti ja saamme jatkaa seurakuntavaaleja tavalliseen tapaan. Jokaisen ääni on tärkeä, joten kannustan kaikkia äänestämään. Tehdään näistä hyvät vaalit yhdessä!

Ennakkoäänestysajat ja -paikat näet täältä.

2022-11-09 15:06:34.0