Yhteisvastuukeräys 2023 mahdollistaa mikkeliläisnuorten sovittelutilanteita

Yhteisvastuukeräys käynnistyy sunnuntaina 5. helmikuuta, jolloin järjestetään YV-messut tuomiokirkossa, Ristiinan seurakuntakeskuksella ja Puumalan kirkossa klo 10. Stellan starttitapahtumassa 8.2. klo 11 on paikalla mikkeliläisille tuttuja kasvoja.

YV_kuvitusta 2.jpg

Katusovittelu on Aseman Lapset ry:n mukaan hyvä apuväline nuorisoväkivallan vähentämiseen. Tärkeintä on kuitenkin puuttua tilanteisiin, kuunnella nuoria ja olla läsnä arjessa. Kuva: Virve Liljesröm.

Valtakunnallinen Yhteisvastuukeräys käynnistyy sunnuntaina 5. helmikuuta, jolloin vietetään Yhteisvastuumessua kello 10 Mikkelin tuomiokirkossa, Ristiinan seurakuntakeskuksella ja Puumalan kirkossa. Mikkelissä ja Ristiinassa katetaan messun jälkeen kahvit ja Puumalassa nautitaan lisäksi keittolounaasta. Ristiinassa vietetään myös arpajaiset Yhteisvastuun hyväksi.

Yhteisvastuun varsinainen starttitapahtuma järjestetään Stellassa keskiviikkona 8. helmikuuta kello 11 alkaen. Tilaisuudessa kuullaan musiikkia, puheenvuoroja ja tietoa keräyksen teemasta.

Mukana ovat muun muassa keräyspäällikkö Sirkka Jakonen, opetusjohtaja Seija Manninen, lähetyksen ja kansainvälisen työn asiantuntija Timo Rosqvist sekä seurakunnan diakoniatyöntekijöitä. Musiikista vasta kanttori Juha Kälviä. Lipaskerääjinä häärii tuttuja kasvoja, kuten kaupunginjohtaja Janne Kinnunen, Länsi-Savon päätoimittaja Timo Laitakari ja Eloisan palvelualuepäällikkö Satu Auvinen.

Maanantaina 13. helmikuuta kello 11 Aarre Kunnas ohjaa puolestaan taidekierroksen seurakuntakeskuksella. Tutustuminen tilan taideteoksiin aloitetaan aulasta. Ristiinan seurakuntakeskuksella järjestetään Kauneimmat hengelliset laulut sunnuntaina 26. maaliskuuta kello 18. Tilaisuuksissa on mahdollisuus osallistua Yhteisvastuukeräykseen. Muut yhteisvastuutapahtumat sekä lipaskeräykset päivittyvät verkkosivujen tapahtumakalenteriin.

Keräystuotoilla ehkäistään nuorten väkivaltaa

Tänä vuonna Yhteisvastuukeräyksessä kerätään varoja nuorten väkivallan ja konfliktien ennaltaehkäisyyn ja ratkaisuun. Keräystuotosta 60 prosenttia käytetään maailman katastrofialueiden ihmisten auttamiseen. Loput 40 prosenttia jää Suomessa nuorten hyväksi tehtävään työhön. Mikkeliin tilitettävä viidennes on tarkoitus kohdentaa nuorten kohtaamistilanteiden mahdollistamiseen sovittelun jälkityössä.

Väkivalta ja konfliktit synkistävät nuorten elämää yhä enemmän. Vuonna 2021 kouluväkivaltaa koki Suomessa lähes 39 000 lasta ja nuorta joka viikko. Alle 18-vuotiaiden väkivaltarikollisuus on lisääntynyt vuosina 2015–2021. Hälyttävin kasvu oli 134 prosentilla 12–14-vuotiaiden ikäluokassa. Luvut ovat peräisin kouluterveyskyselyistä sekä poliisin tilastoista.

- Lasten ja nuorten välivallassa uhreja ovat kaikki: kiusatut ja kiusaaja, tekijä ja uhri, koulu ja koti, lapsi ja vanhempi. Apua tarvitsevat molemmat osapuolet, painottaa Yhteisvastuu-piispa Jukka Keskitalo.

Viidennes Yhteisvastuun keräystuotoista kohdistetaan Aseman Lapset ry:lle koulu- ja nuorisoväkivallan ehkäisemiseen ja vähentämiseen. Käytännössä tämä tarkoittaa pitkittyneiden ja laajentuneiden koulukiusaamistapausten selvittämistä K-0 (kiusaaminen nolla) -toiminnalla sekä katusovittelulla. Toiminta on konkreettista puuttumista sekä ammattilaisten kouluttamista sovittelijoiksi ja väkivallan ehkäisyn osaajiksi.

2023-02-03 10:57:00.0