Tunteikas Stabat Mater soi Mikkelissä palmusunnuntaina

Mikkelin Pitäjänkirkossa päästään palmusunnuntaina 2. huhtikuuta kello 17 alkaen nauttimaan katolisesta Stabat Mater -hymnistä. Teoksen esittävät mezzosopraano Marjatta Airas ja sopraano Eilamaria Leskinen Nova Ensemble -soitinkokoonpanon säestämänä.

Nova_Ensemble_Kuva_Riitta_Airaksinen.jpg

Nova Ensemble -soitinkokoonpanon on kuvannut Riitta Airaksinen.

Trion soittajat ovat Petri Herranen pianossa, Susanna Mieskonen-Makkonen viulussa ja Matti Makkonen sellossa. Tapahtumaan on vapaa pääsy, mutta voit halutessasi tukea seurakunnan musiikkityötä vapaaehtoisen käsiohjelmamaksun kautta.

Pergolesin Stabat Mater on yksi kirkkomusiikin rakastetuimmista sävelteoksista, ja sitä voidaan pitää kirkkomusiikillisena ”täysosumana”. Teoksen sisältö kertoo Jeesuksen äidin kärsimyksestä poikansa ristin juurella. Sen tunnelmat ja kohtaukset luovat valoa ja varjoja kuin maalauksissa. Stabat Materin musiikki on lohduttavaa ja hetkittäin tuskaa ilmentävää, kun sopraano ja mezzo laulavat vain säveltason päässä toisistaan synnyttäen näin riitasointuja. Lauluäänten riipaiseva tunnevoima oli aikanaan uutta kirkkomusiikissa.

Pergolesi viimeisteli hartaan kuulaan teoksen kuolinvuoteellaan vain 26-vuotiaana. Stabat Mater sai suuren suosion pian säveltäjän kuoleman jälkeen. Siitä tuli yksi 1700-luvun esikuvallisista kirkkomusiikkiteoksista. Stabat Materia alettiin esittää Suomessakin jo 1790-luvulla. Tervetuloa virittäytymään hiljaisen viikon tunnelmiin tämän kauniin musiikin myötä.

Konsertti on palmusunnuntaina 2.4.2023 klo 17 Mikkelin Pitäjänkirkossa.

2023-03-21 14:05:14.0