Mikkelin diakoniatyölle Ekumeeninen teko -tunnustus

Mikkelin diakoniatyölle ja Helsingin Tuomiokirkkoseurakunnalle on myönnetty vuoden 2022 Ekumeeninen teko -tunnustus. Kunniamaininnalla haluttiin kiittää kristittyjen yhteisä ponnistuksia Ukrainan sodasta kärsivien auttamiseksi.

Kukitetut palkitut rivissä.

Mikkelistä tunnustuksen vastaanottivat Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherra Arja Huuskonen ja Saimaan ortodoksisen seurakunnan kirkkoherra Bogdan Grosu. Tunnustuksen antoi Suomen Ekumeenisen Neuvoston puheenjohtaja, arkkipiispa Tapio Luoma.

Suomen Ekumeenisen Neuvoston hallitus kiitti Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan ja Saimaan ortodoksisen seurakunnan yhteistyötä, jolla on alueella pitkät perinteet. Jumalanpalvelusyhteistyön lisäksi luterilainen ja ortodoksinen seurakunta ovat jakaneet yhteistyössä EU-ruokakasseja vuodesta 2017. Korona-aika tiivisti auttamisverkostoja ja Ukrainan sodan alettua apua on kohdennettu sodasta kärsiville.

Keskeisin seurakuntien auttamistyön muoto Mikkelin keskustassa on ollut avustuspiste ortodoksisen seurakunnan tiloissa. Tuomiokirkkoseurakunta on tukenut jaettavan ruoan hankintaa taloudellisesti ja ortodoksinen seurakunta tarjonnut tilat sekä järjestänyt avustustoiminnan, kertoo diakonian ja erityistyöalojen johtaja Lassi Suihkonen Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnasta. Ortodoksisuus on Ukrainassa valtauskonto.

Ortodoksinen seurakunta on myös pitänyt esillä ilmoituksia luterilaisen seurakunnan soppatiistaista ja puuroaamiaisesta sekä avustanut tiedotteiden kääntämisessä pakolaisten ymmärtämälle kielelle.

Ruokakasseja on jaettu Mikkelin keskustan lisäksi Ristiinassa yhteistyössä Vapaakirkon ViaDian kanssa. Ruokakasseja on kuljetettu myös Pellosniemelle tuleville uusille ukrainalaisille alkuvaiheen tarpeisiin hyödyntäen avun tarvitsijoiden kartoituksessa ristiinalaisen Apua Ukrainaan Etelä-Savo -ryhmän kontaktipintaa.

Pelloksella olemme pitäneet myös puurotupaa, joka on muodostunut sinne majoitettujen ukrainalaisten kohtaamispaikaksi. Ortodoksisen seurakunnan pappi on vieraillut myös puurotuvassa, kertoo Suihkonen.

− Diakonia on kristittyjen yhteinen työala. Keskinäisellä yhteydenpidolla voi saada liikkeelle paljon.

Tunnustuksella huomioitiin myös ekumeeninen tapahtuma ”Rukoile rauhaa Ukrainaan”, joka järjestettiin toisena pääsiäispäivänä 18.4.2022 Helsingin Senaatintorilla. Suomen Ekumeenisen Neuvoston puheenjohtaja arkkipiispa Tapio Luoma ojensi tunnustuksen kevätkokouksen yhteydessä 25.4. Helsingissä Pyhän Henrikin katedraaliseurakunnan seurakuntasalilla.

Ekumeeninen teko -tunnustus toiminnalle Ukrainan sodasta kärsivien auttamiseksi (ekumenia.fi)

2023-04-26 07:50:23.0