Mikkelin ja Puumalan kirkoissa laaja kattaus kesäkonsertteja

Varsinaiset konserttisarjat sijoittuvat tuomiokirkkoon, Pitäjänkirkkoon ja Puumalan kirkkoon, mutta tilaisuuksia on muillakin alueilla.

Lavrenchukin perhe kävelee hiekkatiellä rivissä

Lavrenchukin musiikkiperhe konsertoi tänä kesänä niin tuomiokirkossa kuin Puumalan kirkossa.

Tuomiokirkon torstaikonsertteja järjestetään 8. kesäkuuta alkaen kello 12. Esiintyjinä kuullaan muun muassa barokkiyhtye Galantinaa, joka tulkitsee 1700-luvun musiikkia. Tenori Ronnie Karlsson ja pianisti Janne Oksanen esittävät puolestaan Schumannin mestarillisen laulusarjan Dichterliebe vuodelta 1840.

J. S. Bachin musiikkia kuullaan ainakin Henna Ustinovin ja Lois Freire Canedan duolta. Elokuun alussa urkuri Marko Koskinen soittaa puolestaan tuomiokirkon pääuruilla Max Regerin tuotantoa.

− Tänä vuonna on kulunut 180 vuotta Kangasalan Urkutehtaan tuotannon aloittamisesta, ja Mikkelin tuomiokirkon urut on yksi merkittävimmistä soittimista Kangasalan sodanjälkeisessä tuotannossa. Suuruutensa ansiosta se soveltuukin hyvin Regerin musiikin esittämiseen, kertoo johtava kanttori Jouni Vaaja.

Puumalan kirkonkylä vilkastuu kesäviikoiksi, joten se on otollista aikaa myös kirkon musiikkitilaisuuksille. Päiväkonsertit Puumalan kirkossa pidetään keskiviikkoisin kello 12 juhannuksen jälkeiseltä viikolta alkaen.

Muusikkoina esittäytyvät niin ennestään tutut kuin ensimmäistä kertaa vierailevat taiteilijat, kuten Norjassa asuva, mutta puumalalaislähtöinen sopraano Anniina Reinholdtsen. Omia Raamatun teksteihin pohjautuvia laulujaan esittää kesämikkeliläinen Juha Kuivanen, joka on yksi Suomen eturivin kuoronjohtajista. Seurakunnan ja Puumalan kunnan musiikkitilaisuuksia on myös ilta-aikoina.

Pitäjänkirkon Musiikkia ehtookellojen aikaan -tilaisuudet alkavat lauantaisin kello 18. Ne rakentuvat harvemmalle syklille, mutta alkavat jo toukokuun lopussa ja jatkuvat loppukesään. Tänä kesänä kuullaan muun muassa urkuri Laura Hintsalaa sekä kolumbialaista pianisti Juan Pablo Munozia, joka nykyään asuu ja konsertoi Suomessa. Syntyjään otavalainen Juha Kuivanen konsertoi myös Otavan seurakuntatalolla.

Muista kesän konserteista Vaaja nostaa esiin maineikkaan Philomela-naiskuoron kesäkonsertin Himalansaaren kyläkirkossa 29. heinäkuuta kello 17.

− Lauluja Saimaalle -konsertillaan kuoro haluaa esittää kiitoksensa Saimaan mökkiläisille, muille asukkaille ja upealle luonnolle.

Tilaisuuksien tarkemmat tiedot voi tarkistaa Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan verkkosivuilta. Konsertteihin on vapaa pääsy.

Tuomiokirkon päivämusiikki

29.7. klo 17 Lavrenchukin musiikkiperhe

16.8. klo 18 His Voice -lauluyhtye

Konsertit muualla