Piispa Häkkisen lähtömessussa lämmin tunnelma

Piispa Seppo Häkkisen eläkejuhlaa vietettiin messun merkeissä Mikkelin tuomiokirkossa tänään sunnuntaina. Kaunis sää houkutteli ihmiset nauttimaan kirkkokahveilla toistensa seurasta ja maittavista pullakahveista.

Piispan sauva, kasukka ja risti

Piispa Seppo Häkkinen luopui virkansa tunnuksista lähtömessun päätteeksi.

Kirkko oli ääriään myöten täynnä, kun Mikkelin hiippakuntaa 14 vuotta piispana palvellut Seppo Häkkinen vietti lähtömessuaan. Kirkossa oli välitön ja lämmin tunnelma, mitä osaltaan korostivat Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan kanttoreiden ja Vilhonkadun kamariorkesterin upeat musiikkiesitykset. Mikkelin ja hiippakunnan muidenkin seurakuntien luottamushenkilöt olivat suurella joukolla hoitamassa messun tehtäviä ja toivottamassa Häkkiselle siunausta uuteen elämänvaiheeseen.

Saarnassaan piispa puhui sanan vallasta.

- Piispana olen sanankäyttäjä ja puhetyöläinen. Piispa ei kuitenkaan ole omien ajatustensa esittelijä, vaan agenda on kirjoitettu Jumalan Sanassa ja ilmoituksessa. Ohjenuorina tässä toimivat rakkaus ja totuus. Piispan tehtävä on siis tuoda esiin Jumalan pyhä tahto ja Hänen kaiken ylittävä armonsa, Häkkinen puhui.

- Tässä vaiheessa kyselen tietysti, miten olen minulle uskotun tehtävän täyttänyt. Voinko vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä?

- Jeesus varoittaa turhista sanoista - laiskoista, toimettomista sanoista. Niiden tarkoituskaan ei ole johtaa mihinkään, vaan ne ovat pelkkää sanahelinää. Jeesuksen vahva viesti on: sanojen ja tekojen tulee olla linjassa keskenään. On kovin helppo katsella lähimmäisiä suurennuslasin kautta; aivan varmasti löydämme virheitä, puutteita ja syntejä. Suurennuslasin sijaan eteemme nouseekin peili, joka paljastaa, että minäkin olen syyllinen, Häkkinen muistutti.

- Viimeinen sana on kuitenkin anteeksiantamus ja armo. Jeesuksen sovitustyöstä saamme anteeksi väärät sanamme, tekomme ja tekemättä jättämisemme. Armahdettu ihminen voi armahtaa toista. Tätä lääkettä tarvitsemme niin yksityiseen elämäämme kuin julkisiin puheisiin.

Messun päätteeksi Häkkinen jätti kirkon alttarille virkansa tunnukset, jotka odottavat Mikkelin hiippakunnan uutta piispaa, Mari Parkkista. Tämän vihkimessua vietetään tuomiokirkossa tulevana sunnuntaina, 3. syyskuuta.

2023-08-27 12:46:58.0