Mikkelin uusi piispa Mari Parkkinen vihitään virkaansa sunnuntaina

Tilaisuus alkaa tuomiokirkossa kello 10. Messu myös televisioidaan suorana Yle TV1:ssä sekä radioidaan Yle Radio 1:ssä.

Mari Parkkinen kesäisessä järvimaisemassa

Kuva: Kari Rossi

Mari Parkkinen aloittaa Mikkelin hiippakunnan piispan tehtävissä 1. syyskuuta. Arkkipiispa Tapio Luoma vihkii hänet uuteen virkaansa Mikkelin tuomiokirkossa sunnuntaina 3.9. klo 10. Kirkkokansaa pyydetään olemaan paikalla klo 9.40 mennessä.

Uusi piispa saa virkaan vihkimisen yhteydessä piispanviran tunnukset: piispanristin, piispansauvan sekä hiipan ja kaavun. Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo ja Lapuan hiippakunnan piispa Matti Salomäki avustavat arkkipiispaa piispa Parkkisen pukemisessa viran tunnuksiin. Paikalla ovat myös Islannin apulaispiispa Gisli Gunnarsson, piispa Karin Johannesson Uppsalasta Ruotsista, piispa emerita Solveig Fiske Norjasta, piispa Henrik Wigh-Poulsen Aarhuisin hiippakunnasta Tanskasta ja piispa Tiit Salumäe Virosta. Mukana on myös Mikkelin hiippakunnan ystävyyshiippakunnan, Unkarin läntisen hiippakunnan piispa Janos Szeremei. Avustavana pappina toimii tuomiorovasti Arja Huuskonen.

Tekstinlukijat ovat Mikkelin kaupunginjohtaja Janne Kinnunen sekä johtaja Joaen Lofgren Aalto-yliopistosta. Messun musiikkia ovat toteuttamassa urkuri Laura Hintsala, kanttori Päivi Karjalainen, Mikkelin kaupunginorkesteri johtajanaan Erkki Lasonpalo, trumpettisolisti Lauri Ronimus, Savonlinnan tuomiokirkon lauluyhtye johtajanaan Minna Raassina sekä Mikkelin musiikkiluokkien kuoro johtajanaan Jukka Korhonen. Kuoron valmennuksesta vastaa Korhosen lisäksi musiikkiluokanopettaja Sirkku Pirhonen. Kuorolaiset tulevat Mikkelin Urheilupuiston koulusta ja Päämajakoulusta.

Messun jälkeen tarjotaan juhlakahvit tuomiokirkon viereisessä seurakuntakeskuksessa.

Messu televisioidaan suorana Yle TV1:ssä sekä radioidaan Yle Radio 1:n kanavalla.

Tue Aug 29 09:42:11 EEST 2023