Mikkelin tiekirkoissa ennätysmäärä kävijöitä

Mikkelin tuomiokirkossa vieraili kesän aikana lähes 12 500 ihmistä. Määrä on suurempi kuin ennen koronavuosia. Myös Puumalan, Ristiinan, Anttolan ja Pitäjänkirkko kiinnostivat tiekirkkokansaa.

Mies seisoo Mikkelin tuomiokirkon alttarin edessä

Ilmari Vesalan mielestä kirkon oppaan tärkeimpiä taitoja on toivottaa vieraat tervetulleiksi. ”En hyökkää kertomaan kirkosta, vaan saatamme ensin jutella siitä, mikä tuo vieraat Mikkeliin tai mistä kukakin on. Välillä kysytään, minne Mikkelissä kannattaisi mennä.”

Mikkelin tiekirkot kiinnostivat kesäkävijöitä ennätystahtiin. Mikkelin tuomiokirkko oli avoinna 5.6.–27.8. ja tänä aikana tilassa vieraili 12 455 henkeä. Lukema on kasvanut jopa koronaa edeltäneistä mittausvuosista.

Mikkelin Pitäjänkirkossa kävijöitä oli 287, Ristiinan kirkossa 344 ja Anttolan kirkossa 151. Kirkot olivat auki vajaan kuukauden. Koko kesän kirkkovieraita palvellut Puumalan Johannes Kastajan kirkko keräsi 2551 kävijää.

Tuomiokirkon oppaana heinä-elokuussa toiminut Ilmari Vesala kertoi, että Mikkelin kolmanneksi kauneimmaksi rakennukseksi Länsi-Savon kilpailussa yltänyt kirkko on kiinnostanut suomalaisten lisäksi erityisesti saksalaisia ja amerikkalaisia. Vierailijoita on kuitenkin ollut ympäri Eurooppaa esimerkiksi Sveitsistä, Italiasta, Espanjasta, Ruotsista ja Luxemburgista – toisinaan kauempaakin.

Eniten kirkon oppaana toimineiden nuorten mukaan on kysytty alttaritaulun tekijää sekä kirkon rakennusvuotta. Toisinaan vastaan tulee haastavampiakin tiedusteluja, kuten montako tiiltä kirkossa on tai mitä piispan tehtäviin kuuluu.

2023-09-01 11:15:05.0