Piispa Mari Parkkisen vihkimessu oli suurta juhlaa

Syyskuun alussa Mikkelin hiippakunnan piispana tehtävänsä aloittanut Mari Parkkinen vihittiin tänään virkaansa. Tuomiokirkko täyttyi äärimmilleen iloisesta ja kiitollisesta juhlakansasta.

Piispat Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan kirkon alttarilla.

Piispa Mari Parkkinen on juuri antanut lupauksensa ja hänet on vihitty Mikkelin hiippakunnan piispaksi.

Messun palvelutehtävissä oli paikalla kirkon johtoa niin Suomesta kuin ulkomailta. Messun toimitti arkkipiispa Tapio Luoma, jonka lisäksi piispajoukosta mukana olivat Mari Leppänen, Kaisamari Hintikka, Jari Jolkkonen, Teemu Laajasalo, Matti Repo, Matti SalomäkiBo-Göran Åstrand sekä Jukka Keskitalo. Vihkimyksessä avustivat piispa Tiit Salumäe Virosta, piispa Karin Johannesson Ruotsista, piispa emerita Solveig Fiske Norjasta, piispa Janos Szeremei Unkarista, piispa Henrik Wigh-Poulsen Tanskasta sekä apulaispiispa Gisli Gunnarsson Islannista.

Messumusiikkia johti Mikkelin kaupunginorkesterin pääkapellimestari Erkki Lasonpalo. Musiikissa kuultiin myös Lauri Ronimuksen trumpettisoolo, Savonlinnan tuomiokirkon lauluyhtyettä sekä Mikkelin musiikkiluokkien kuoroa. Urkurina toimi Laura Hintsala ja kanttorina Päivi Karjalainen.

Piispa Mari Parkkinen korosti saarnassaan yhteyden merkitystä.

- Kristinuskon ydin on yhteys Jumalaan ja toisiimme. Tehtävämme on tukea horjuvia elämän askelia ja rakentaa siltoja silloinkin, kuin mieluisampaa olisi rakentaa raja-aitoja, Parkkinen sanoi.

- Yhteys syntyy Jumalan armon ja rakkauden kautta. Jeesus itse toimi esimerkkinä tästä rakkaudesta, joka ylittää kaikki rajat: yhteiskuntaluokat, kielimuurit, sukupuoliroolit. Se rakkaus on sieluun asti käyvää, elämää muuttavaa rakkautta.

- Pandemia ja yksinäisyys muistuttavat meitä halusta tulla nähdyksi, kohdatuksi, rakastetuksi. Uskoa eletään yhdessä. Kokonaisuus rakentuu eri näkökulmista. Kirkon ykseys on Kristus, mutta yhteyteen tarvitaan meitä kaikkia, Parkkinen muistutti.

Katso kuvakooste vihkimessusta seurakunnan somessa

2023-09-03 12:59:46.0