Missä oikea joulu on?

Piispa Mari Parkkinen pohtii joulukirjoituksessaan, missä oikea joulu on. Joulunt unnelma on tärkeä osa niin juhlaan valmistautumista kuin sen viettoa. Joulun tärkeimmän sanoman voi kuitenkin kohdata ja omistaa missä vain: Teille on tänään syntynyt Vapahtaja.

Tuohusta pitelevä hymyilevä nainen Mikkelin tuomiokirkon alttarilla

Kuva: Kalervo Pöykkö

Missä sinun joulusi on? Vaatiiko mielesi paikan tai tunnelman, jotta voit tuntea, nyt on joulu?

Vietimme vuosia sitten useita jouluja Betlehemissä. Siellä jouluaatto tai joulupäivä eivät erottuneet juuri mitenkään sikäläisestä arjesta. Kaupat olivat normaalisti auki, ihmiset menivät töihin ja tulivat töistä, julkinen liikenne oli yhtä ruuhkaista kuin aina muulloinkin.

Olin ajatellut, että joulu Jeesuksen syntysijoilla olisi jotakin aivan erityislaatuista. Saisimme olla siellä, missä joulun tapahtumat ovat tulleet todeksi. Meluisa arki oli luultavasti yhtä meluisaa Jeesuksen syntymän aikoihin, mutta jäin kaipaamaan jotakin. Tyttäremme sanoitti tunteen toteamalla, että oikea joulu ei ole Betlehemissä, vaan mummilassa!  Hänelle oikea joulu oli tutussa kotikirkossa, yhteisissä joululauluissa ja mummin joulukuusen juurella.

Joulun tunnelma on tärkeä osa niin jouluun valmistautumista kuin juhlan viettoa. Minun jouluni alkaa adventista ja joulurauha laskeutuu sieluun jouluyön messussa. Rauhan ja hiljaisuuden kautta sielussa on tilaa myös joulun tärkeimmälle sanomalle. Meille on syntynyt Vapahtaja, Jeesus Kristus. Hän on joulun päähenkilö kaiken arkisenkin kiireen keskellä.

Olemme usein kiinni totutuissa tavoissa ja tottumuksissa. Ne näkyvät myös joulussa. Tutut tavat tuovat joulun tunnelmaa. Kuitenkin joulun tärkeimmän sanoman voi kohdata ja omistaa missä vain. Se ei ole kiinni totutussa tunnelmassa, vaikka oma mielemme sitä usein vaatisikin. Kedon enkelin sanoma kiirii joka paikkaan ja se kohtaa juuri siinä missä olet: Teille on tänään syntynyt Vapahtaja.

Mari Parkkinen

Mikkelin hiippakunnan piispa