Urkuri Pauliina Hyry on julkaissut levyllisen musiikillisia muistoja Mikkelistä

Mikkeliläislähtöinen urkuri Pauliina Hyry esittää levynsä Fantasia religioso ohjelmistoa tuoreeltaan tuomiokirkossa. Isänmaallisen tunnelmallinen kosertti järjestetään keskiviikkona 29. marraskuuta kello 19. Konserttiin on vapaa pääsy.

Hymyilevä nainen juhlavaatetuksessa.

Pauliina Hyry vierailee Mikkelissä säännöllisesti, mutta tällä kertaa uuden levyn merkeissä. Kuva: Pihla Liukkonen / Kontrastia

Fantasia religioso -urkulevy on äänitetty Mikkelin tuomiokirkossa, jossa Hyryn isä Leo Toivanen toimi kanttorina vuosina 1952–1984.

Levyllä onkin Hyrylle syvästi henkilökohtainen merkitys. Sillä kuullaan hänen soivia muistojaan kotikirkosta mukaan lukien Toivasen ainoa sävellys, Huhtikuun koraali. Niilo Rauhalan runoon pohjaavan laulun levyllä tulkitsee Hyryn siskonpoika Luukas Häkli.

Levy kantaa mukanaan henkilökohtaisten merkitysten lisäksi laajempaa historiaa.

− Ukrainan sodan myötä huomasin, että jokin minussa liikahti. Yhdistin tuntemukseni lapsuuteni ilmapiiriin, jossa sodasta ei puhuttu, mutta jokin vakavuus, ehkä pelonsekainenkin kunnioitus oli ilmassa, Hyry kertoo.

− Talvi- ja jatkosodassa taistellut isäni ja sotaa paennut äitini vakuuttivat, ettei sotaa enää koskaan tule. Pelkäsin silti univormumiehiä ja sotilaita.

Mikkelissä sotakuvasto oli ehkä tavallistakin enemmän esillä, ja Hyrykin vieraili isänsä kanssa usein Sotkussa munkkiostoksilla.

− Laitoin aina portilla kädet silmille. Itsenäisyyspäivän paraatissakin palelimme joka vuosi, mutta Narvan marssi ja pehmeästi leijaileva lumisade jättivät unohtumattoman tunnelman lapsen mieleen, Hyry muistelee.

Näitä muistoja, lapsen aistein koettua nostalgiaa ja paatostakin on tarjolla konsertissa isänmaallisen ja tunnelmallisen musiikin myötä. Narvan marssin lisäksi kuullaan muun muassa Jean Sibeliuksen Elegia, Oskar Merikannon Passacaglia sekä Joonas Kokkosen Lux aeterna. Sodanjälkeisen maailman musiikilliset heijastumat ovat tässä hetkessä monelle jälleen ajankohtaisia ja samastuttavia.

− Elämässä mikään ei ole varmaa, vielä vähemmän itsestään selvää. Urkulevyni muodossa haluan kiittää ja kunnioittaa rakkaita vanhempiani sekä sodanjälkeisen ajan sukupolvea, joka vaikeuksista huolimatta halusi rakentaa yhtenä rintamana turvallista Suomea jälkipolville, Hyry sanoo.

Konsertti on osa Kangasalan urkutehtaan 180-vuotisjuhlan ohjelmaa ja siihen on vapaa pääsy. Vapaaehtoinen kolehti kerätään seurakunnan musiikkityölle.

Urkuri Pauliina Hyryn Fantasia religioso -levynjulkaisukonsertti Mikkelin tuomiokirkossa ke 29.11. klo 19. Vapaa pääsy.

Wed Nov 22 08:27:00 EET 2023