Lohtunalle auttaa lasta surutyössä – Osallistu keräykseen!

Keräämme neulottuja lohtunalleja annettaviksi lapsille, jotka surevat läheisensä kuolemaa. Keräysaika on 23.5.2024 saakka joulutaukoja lukuun ottamatta. Ohjeen ja keräystiedot löydät uutisesta.

Valkoinen ja kaksi ruskeaa neulottua nallea rivissä

Neulottu nalle voi auttaa lasta surutyössä.

Mikkelissä kerätään lohtunalleja lahjoitettaviksi lapsille, jotka surevat läheisensä kuolemaa. Idea lohtunalleihin syntyi, kun Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan lastenohjaaja Mari Turunen luki jutun Kallion seurakunnassa kerättävistä, käsityönä tehdyistä lohtunalleista. Turunen ja sairaalapastori Maija Haaparanta lyöttäytyivät yhteen, ja yhteistyön tuloksena syntyi Lohtunalle-keräys.

Keräyksellä tuodaan näkyvyyttä lapsen surulle, joka helposti jää näkymättömäksi, vaille ymmärrystä ja lohdutusta. Lahjoituksena toivotaan neulottuja nalleja, joiden ohjeena seurakunta jakaa Kotiliedessä 13.11.2018 ilmestyneen nallen ohjetta. Ohjeen voi hakea paperisena keräyspaikoilta ja se löytyy myös Kotiliesi-lehden verkkosivuilta.

Itse tehdyt nallet ovat ainutlaatuisia aarteita – niin kuin jokainen lapsi, joka nallen saa. Nalleja jaetaan muun muassa parhaillaan käynnissä olevassa lasten sururyhmässä sekä saattohoito-osastolla läheistään hyvästelemään tuleville lapsille.

Keräysaika on puoli vuotta 23.11.2023–23.5.2024 pois lukien joulutauot alueilla 18.12.–14.1. ja seurakuntakeskuksella 14.12.–10.1.

Nalleja voi tuoda keskiviikkoisin Suomenniemen seurakuntakodille klo 10–10.30 ja torstaisin Puumalan seurakuntakodille klo 11–12. Perjantaisin nalleja kerätään Anttolan seurakuntatalolle klo 10–11 sekä Haukivuoren ja Ristiinan seurakuntataloille klo 11–12. Mikkelin seurakuntakeskukselle niitä voi viedä keskiviikkoisin ja torstaisin klo 12–13.

Annathan surulleni aikaa ja tilaa,

ethän säikähdä tai väistä kysymyksiäni.

Minä tahdon leikkiä mietteeni ja tunteeni,

se on minun tapani selvitä ja elää suruni kanssa.

Ole sinä se suuri ja vahva ja viisas,

niin ettei minun tarvitse.

Ole minulle lohtu ja turva ja syli,

jonka suojissa on paikka minulle, pienelle.

Maija Haaparanta, sairaalapastori

maija