Kohta syttyvät ensimmäiset kynttilät – Tiedätkö, mitä adventtina odotetaan?

Adventin aika kuiskii joulusta. Lapset aukovat adventtikalentereitaan ja kyntteliköt koristavat ikkunoita. Mutta miksi adventtia oikeastaan vietetään? Ja kuinka sitä voi juhlia Mikkelissä? Hallintokappalainen Henri Koskinen avaa adventtisunnuntaiden taustaa ja kytköstä joulun odotukseen.

Valkoisen kynttilän sytytys

Pienikin valo voittaa pimeän!

Joulu on kristillisen kirkon suuri juhla, ja sitä edeltävää vajaan neljän viikon valmisteluaikaa kutsutaan adventin ajaksi. Jokaisella adventilla on myös oma merkityksensä. Ensimmäinen adventtisunnuntai aloittaa joulun odotuksen.

– Jeesuksen tuleminen maailmaan ihmisten vapahtajaksi on joulun ydinsanoma. Päivän evankeliumissa kerrotaan siitä, kuinka Jeesus ratsastaa nöyränä ja hiljaisena aasin selässä Jerusalemiin. Siellä kansa kerääntyy hänen tielleen laskemaan maahan vaatteita ja palmunoksia hoosiannaa huutaen, kertoo Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan hallintokappalainen Henri Koskinen.

Jeesus sanoo olevansa maailman valo. Ensimmäinen adventtikynttilä kuvastaa sitä, mistä valo syntyy ja alkaa lisääntyä.

Sydän valmiiksi jouluun

Toinen adventtisunnuntai liittää yhteen kaksi odotuksen aihetta: Jeesuksen syntymän odotuksen ja Jeesuksen toisen tulemisen odotuksen. Enää ei siis puhuta nöyrästä kuninkaasta vaan kunnian kuninkaasta. Kerran pieni seimen lapsi saapuu maan päälle kaikessa kunniassaan. Jeesus sanoo olevansa Alfa ja Omega - alku ja loppu. Toinen adventtisunnuntai muistuttaa tästä.

Kolmannen adventtisunnuntain teema on puolestaan ”tehkää tie kuninkaalle”. Se liittyy Jeesuksen saapumiseen valmistautumiseen.

– Johannes Kastaja valmisti tietä Herran tulemiselle. Myös meidän olisi raivattava sydämiimme tilaa pian koittavan joulun ja armon sanoman vastaanottamiseen, Koskinen sanoo.

Sunnuntai kutsuu oman elämän tarkkailuun ja tutkimiseen. Miten arkea voi rauhoittaa? Mitä asioita raivata pois tieltä? Millainen on suhde itseeni, läheisiini ja Jumalaan?

Odotus tiivistyy neljänteen adventtiin

Viimeinen adventtisunnuntai muistuttaa Neitsyt Marian odotuksesta, johon myös seurakunta liittyy.

– Kristuksen syntymän odotukseen liittyy sekä inhimillinen kipu ja huoli että yli-inhimillinen puoli. Odotus on yksilön ja koko maailman osana, Koskinen sanoo.

Joulua juhlitaan kristillisessä kalenterissa loppiaiseen saakka, jolloin kaikki alueseurakunnat viettävät yhteistä lähetyspyhää tuomiokirkossa klo 10. Tapahtumaan on bussikuljetus alueseurakunnista ja tarjolla on keittolounas sekä kahvit. Tilaisuudessa pääsee kuulemaan seurakuntamme nimikkolähettien videotervehdyksiä sekä laulamaan vielä kerran Kauneimpia Joululauluja.

Adventtisunnuntait ovat Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnassa vilkkaita tapahtumapäiviä. Adventtimessujen lisäksi tarjolla on Kauneimpia Joululauluja, lähetysmyyjäisiä ja konsertteja.

Joulun Rauhaa -hyväntekeväisyyskonsertti järjestetään tuomiokirkossa sunnuntaina 3.12. klo 17, Ristiinan kirkossa su 10.12. klo 17 ja Puumalan kirkossa sunnuntaina 17.12. klo 17. Konsertin vapaaehtoisella käsiohjelmamaksulla tuetaan paikkakunnan apua tarvitsevia.

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan adventtimessujen, Kauneimpien Joululaulujen, konserttien ja lähetysmyyjäisten tarkemmat tiedot täältä

2023-11-27 10:30:00.0