Ylimääräinen piispainkokous jatkaa työskentelyä avioliittokäsityksessä vallitsevan erimielisyyden ratkaisemiseksi

Mikkelin hiippakunnan tuomiokapituli teki tiistaina 5.3. päätöksen avata Mikkelin kirkot samaa sukupuolta olevien vihkimisille ja siunaamisille. Vihkilupaa alueen papeille hallinnollinen päätös ei kuitenkaan anna. Avioliittokäsityksestä keskustellaan ensi viikolla piispainkokouksessa ja toukokuussa kirkolliskokouksessa.

Ihmisiä kokouspöydän äärellä keskustelemassa.

Piispainkokous koolla lokakuussa 2023. Kuva: Aarne Ormio

Tuomiokapitulin 5.3. päätöksellä Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta saa luovuttaa tilojaan samaa sukupuolta olevien parien vihkimiseen tai avioliiton siunaamiseen. Piispa Mari Parkkinen toimi asian esittelijänä tuomiokapitulin istunnossa.

Tuomiokapitulin arviossa todetaan, että tilojen avaaminen samaa sukupuolta olevien avioliiton vihkimiselle tai siunaamiselle ei muuta kirkon avioliittokäsitystä. Kyseessä on siis hallinnollinen päätös, joka ei tarkoita alueen papeille lupaa vihkiä samaa sukupuolta olevia pareja.

- Piispa ei voi antaa lupaa vihkiä, se ei ole vielä mahdollista tässä kirkossa. Kirkon avioliittokäsityksestä päättää kirkolliskokous, joka kokoontuu seuraavan kerran toukokuussa, piispa Mari Parkkinen muistutti keskiviikkoisessa seurakuntavierailussaan.

Tuomiokapituli asettui päätöksessään Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan valtuustoaloitteen ja kirkkoherran esityksen taakse, kirkkoneuvoston enemmistön ollessa kirkkotilojen avaamisesta eri mieltä. Tuomiokapitulin maallikkojäsen Aimo Koskelo jätti päätöksestä eriävän mielipiteen.

Ylimääräinen piispainkokous esittää muutosta kirkkojärjestykseen

Ylimääräinen piispainkokokous järjestetään 12.3. Piispainkokous jatkaa kirkolliskokouksen pyynnön mukaisesti työskentelyä avioliittokäsityksessä vallitsevan erimielisyyden ratkaisemiseksi.

Piispainkokouksen kanslian valmistelemassa esitysluonnoksessa esitetään kirkkojärjestyksen muutosta, joka mahdollistaisi samaa sukupuolta olevien parien vihkimisen niin, että kirkossa olisi kaksi rinnakkaista avioliittokäsitystä. Mikäli esitysluonnos hyväksyttäisiin sisällöllisesti piispainkokouksessa, esitys menisi seuraavaksi laintarkastustoimikunnan tarkastettavaksi. Tämän jälkeen huhtikuussa kokoontuva piispainkokous tekisi esityksen kirkolliskokoukselle. Kirkolliskokouksessa esityksen hyväksyminen vaatii taakseen kolme neljäsosaa edustajista.

Kirkolliskokouksen toukokuussa 2022 tekemän pyynnönLinkki avautuu uudessa välilehdessä taustalla on kirkolliskokousaloite, jossa pyydettiin piispainkokousta valmistelemaan esitys samaa sukupuolta olevien parien vihkimisestä ja siunaamisesta. Kirkolliskokous lähetti aloitteen piispainkokoukselle tiedoksi ja pyysi piispainkokousta jatkamaan aikaisempaa työskentelyä erimielisyyksien ratkaisemiseksi.

Vuoden 2020 elokuussa piispainkokous esitteli ratkaisuvaihtoehtoja avioliittokäsityksestä vallitsevaan erimielisyyteen vastauskirjeessään kirkolliskokoukselleLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Ratkaisuna erimielisyyteen piispat näkivät mallin, jossa kirkon jäsenet pystyvät elämään yhdessä erilaisten käsitysten kanssa – riippumatta kulloisestakin avioliittonäkemyksestä ja -käytännöistä.

2024-03-08 13:28:41.0