Miesten keskusteluilloissa kiinnostavia nimiä

Miesten keskusteluillat jatkuvat keväällä vielä kaksi kertaa. Seuraava tilaisuus järjestetään tänään tiistaina.

susiniemen leirikeskus

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan miesten keskusteluillat ovat seurakunnan miestyötä parhaimmillaan. Ne vetävät kerrallaan tapaamisiin 40–60 miestä.

Kaikille miehille avoimissa keskusteluilloissa on keväällä vielä kaksi vierailijaa. Tiistaina 9. huhtikuuta kello 18 alkaen kaupunginjohtaja Janne Kinnunen kertoo kuulumisiaan Parikanniemen lastenkodissa ja tiistaina 14. toukokuuta myös kello 18 alkaen teatteriohjaaja Arto Myllärinen alustaa aiheesta Rakkauden kautta vaikuttava usko. Myllärinen puhuu Susiniemen leirikeskuksella, jossa on mahdollisuus myös saunomiseen.

Keskusteluillat noudattava vakiokaavaa. Iltakuudelta aloitetaan kahvitusten jälkeen. Sitten seuraavat esittäytymiset ja alustus sekä keskustelut pienryhmissä ja koko joukolla. Ennen kotiin lähtöä vietetään iltahartaus.

Mikkeliläiset miesten keskusteluillat ovat aina olleet maallikkovetoisia, ja niitä on järjestetty vapaaehtoispohjalta nyt jo reilun 20 vuoden ajan. Iltojen ohjelmaa järjestää nykyään tiiminä kuusi miestä, joiden joukossa on mukana Onni Muotka.

– Alustajat ja tapaamispaikat valitaan saatujen ehdotusten perusteella. Useimmat valinnat tehdään kaveripohjalta, ja esiintyjä saa harvoin mitään erillistä palkkiota, hän kertoo.

Kun keskusteluiltaan tulee, voi olla varma, että juttuseuraa riittää. Tapaamisesta saa hengellistä ravintoakin.

– Asioiden esille ottaminen ja tuntojen välittäminen ovat tärkeitä, Muotka jatkaa.

Keskusteluiltoja on pidetty eri paikoissa, ja jos tapaaminen on hieman kauempana keskustasta, sinne on saatu sujuvasti järjestymään yhteiskyyditykset.

– Vakituiseen iltoihin osallistuvien panos on hyvä. Koko jengi on mukana järjestelyissä, Muotka kiittää.

Ison kiitoksen panoksestaan saavat myös seurakunta ja muut yhteistyökumppanit. Seurakunnan miestyöbudjetti ja muualta saadut kahvitukset auttavat toteutuksissa.

Illoissa edetään miesten ehdoilla. Viimeksi keskusteluillassa Sairilassa juteltiin innokkaasti Ihantalan ihmeestä, koska esimerkiksi sodan teemat kiinnostavat monia miehiä. Myös tulevan syksyn keskusteluilloista on jo tehty kiinnostavia suunnitelmia.

2024-04-09 11:06:19.0