Seurakunnan diakoniatyö kohtaa 50 ihmistä päivässä

Mikkeliläisten taloudellinen tilanne on viime vuosina heikentynyt, kertovat seurakunnan diakonian asiakaskontaktien kasvaneet lukumäärät. Vuoden 2023 aikana kohdattuja asiakkaita oli 16 761, kun vuoden 2022 vastaava luku oli 9 236.

Kolme naista pitelee kuivaruokapakkauksia hymyillen

Diakoniatyöntekijät auttavat suurella sydämellä, mutta useimmiten apu on jotain muuta kuin taloudellista tukea. Kuva: Kari Rossi

Useimmissa kohtaamisissa syynä oli talous, ja vuoden aikana taloudellisia avustuksia myönnettiinkin 930 kappaletta. Kohdatuista asiakkaista eläkkeellä tai pitkällä sairausjaksolla oli 7 117 henkilöä, työttömänä tai lomautettuna 5 032 henkeä ja työssä 2 816 henkeä.

– Tarvetta on. Taloudellisia avustuksia kysytään entistä enemmän, kertoo johtava diakoniatyöntekijä Anne Pöyry.

Seurakunnan diakonia tulee avuksi silloin, kun kaikki muut yhteiskunnan avut ja tukitoimet ovat jo käytössä. Useimmiten taloushuoliin vastataankin rahallisen tuen sijaan ohjauksella ja neuvonnalla.

– Me olemme se vihoviimeinen pohjapussukka auttamisketjussa ja toimimme aina tiettyjen avustusperiaatteiden mukaisesti, Pöyry muistuttaa.

Pieni helpotus taloudellisissa vaikeuksissa elävien arkeen voi löytyä seurakunnan järjestämistä maksuttomista ruokailuista. Seurakuntakeskuksen Soppatiistaissa yhteisen pöydän ääreen kokoontuu 80 henkeä viikoittain. Keskiviikon puuroaamiaisille olisi vielä paremmin tilaa.

– Nämä tilaisuudet on tarkoitettu vähävaraisille, mutta eri alueseurakunnista löytyy myös yhteisöllisiä ja kaikille avoimia kohtaamispaikkoja, Pöyry muistuttaa.

Diakonian tukea ei tarvita vain taloudellisissa haasteissa, vaan kohtaamisia on esimerkiksi terveyden ja sairauden, ihmissuhteiden sekä hengellisten kysymysten tiimoilta. Yksin ei huolien kanssa kannata jäädä.

– Täsmävinkki kevääseen on Sukupolvet yhdessä -tapahtuma, jota diakonia toteuttaa yhdessä seurakunnan varhaiskasvatuksen kanssa. Tarjolla on ilmainen ruokailu, kirkkohetki sekä erilaisia toimipisteitä, Pöyry vinkkaa.

– Mukaan yhteiseen päivään kutsutaan kaiken ikäisiä lapsiperheistä vanhuksiin. Mukaan voi hyvin tulla, vaikkei itsellä olisi lapsia tai lapsenlapsia.

Sukupolvet yhdessä -tapahtuma Kirkonmäellä ke 22.5. Klo 10 kirkkohetki Pitäjänkirkossa, jonka jälkeen toimintapisteitä ulkona. Klo 11 alkaen ruokailu Kirkonmäen seurakuntatalossa ja kahvitarjoilu

Tue Apr 09 16:58:38 EEST 2024