Talkoilla ryhtiä hautausmaille

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan hautausmaatalkoita pidetään toukukuun alkupuolella. Reippailemaan pääsee kaikissa alueseurakunnissa.

haravoijia hautausmaalla

Näin iloisesti haravoitiin viime vuoden hautausmaatalkoissa Haukivuorella.

Haluaisitko sinä osallistua omaisesi hautapaikan kunnossapitoon? Tai olisiko sinusta mukava nauttia keväisestä ulkoilmasta kivassa seurassa? Toukokuun alkupuolella Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta järjestää useita hautausmaatalkoita, jotka ovat jo pitkä ja odotettu perinne. Siistiä tulee, kun lehtiharavat suihkivat ja haravoidut oksa-, ruoho- ja lehtikeot lähtevät eteenpäin traktorien kyydissä.

– Hautausmaatalkoot ovat hyvä tapa osallistua seurakunnan toimintaan ja samalla saada ympäristöä siistimmäksi, kuvailee työnjohtajapuutarhuri Sirpa Jämsä.

Yhdessä hyvän tekeminen kuuluukin seurakunnan päätehtäviin.

Tule rohkeasti mukaan

Jokainen talkoolainen saa siivota hautausmaata omien voimiensa mukaan, ja jokaisen työpanos on yhtä tärkeä. Raittiissa ulkoilmassa tehty hyötyliikunta ja uurastus palkitaan kahvitteluilla. Lisäksi vietetään levollista hetkeä yhteisessä hartaudessa. Kun palataan haravan varteen, aika kuluu kuin siivillä toisten talkoolaisten kanssa rupatellessa. Juttuseuraa saa myös seurakunnan mukavista kausityöläisistä.

– Myös kaikki uudet talkoolaiset ovat lämpimästi tervetulleita, Jämsä kannustaa.

Kannustus on tarpeen, sillä enimmäkseen talkoissa on käynyt hiukan iäkkäämpää väkeä.

– Niin, yleensä talkoissa on ollut tietty porukka, mutta mukaan saisi tulla enemmän ja nuorempaa väkeä myös, vahvistaa haukivuorelainen talkooaktiivi Anja Vauhkonen.

Puumalassa oma hautausmaapäivä

Puumalan hautausmaasta kiinnostuneille järjestetään tänä keväänä talkoista erillinen hautausmaapäivä tiistaina 21. toukokuuta. Tuolloin Puumalan seurakuntakodissa Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan hautaustoimen edustajat vastaavat kysymyksiin, jotka koskevat hautoja, hautojen hoitoa tai itse hautausmaata.  Sirpa Jämsän lisäksi Puumalassa pääsee tapaamaan hautaustoimen päällikön Jaana Nyströmin ja kausityönjohtajan Maija Kaarna-Dunnin. Tätä tilaisuutta ei kannata ohittaa.

Hautausmaatalkoot Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan hautausmailla klo 8 alkaen: Anttolan hautausmaalla to 2.5., Kirkonmäen hautausmaalla pe 3.5., Lamminniemen hautausmaalla ma 6.5. klo 9 alkaen, Harjun hautausmaalla ti 7.5., Haukivuoren hautausmaalla ti 8.5., Rouhialan hautausmaalla ke 8.5., Puumalan hautausmailla Honkaharju ja uusi hautausmaa ke 8.5., Ristiinan hautausmaalla pe 10.5. ja alkaen Suomenniemen hautausmaalla pe 10.5.

Lisätiedot:

2024-04-15 12:11:00.0