Verkkareissa kirkkoon – Urheiluväen kirkkopyhässä kiittää koko keho

Sunnuntaina 5. toukokuuta kirkonmenot eivät jätä ketään kylmäksi. Tiedossa on nimittäin tuomiokirkossa kello 10 alkavan messun jälkeen niin kävelyä kuin pieni yhteinen jumppahetki.

Mies hiihtää ladulla vauhdikkaasti

Näillä kalenterikuukausilla laduilla viihtyvät enää hurjimmat himohiihtäjät, ja Heino Lipsanenkin on kuvattu Kalevankankaalla jo kuukausia sitten. Liikuntaneuvos puhuu kuitenkin arkiliikunnan puolesta, jota Urheiluväen kirkkopyhässäkin on tarjolla. Kuva: Kari Rossi

Messussa kuullaan rovasti Hilveliisa Ukkosen ja kirkkohallituksen liikunta- ja urheiluyhteistyön sekä ulkopuolisuuden ehkäisyn asiantuntija Ville Kämäräisen keskustelusaarna. Messumusiikista vastaa kanttori Kristiina Ukkosen lisäksi rennon letkeä Fermaatti-kuoro.

– Voit halutessasi ottaa kirkkoon mukaan myös omaan lajiisi liittyvän esineen, vinkkaa Hilveliisa Ukkonen.

Urheilun kunnioituskävely tarjoaa messun jälkeen mukavan leppoisaa liikettä sekä tietoa paikallisista urheilijasuuruuksista. Ensimmäisellä pysähdyksellä Urheilupuistossa Jorma Manninen kertoo viisiottelun olympiavoittaja Eero Lehtosen urasta ja saavutuksista.

Manninen ei ole turha urheilumies itsekään, sillä hänet tunnetaan yhtenä maailman nopeimmista veteraani-ikäisistä pikajuoksijoista. Menestysvalmentajana hän on muun muassa ollut nostamassa Harri Kirvesniemen hiihtomaailman huipulle vuosina 1971–1980.

Lehtosen patsaalta matka jatkuu Pitäjänkirkon hautausmaalle, jossa liikuntaneuvos Heino Lipsanen kertoo olympiapronssia sekä MM-hopeaa 50 kilometrin hiihdossa voittaneesta Arto Tiaisesta.

Kävelyn ja verryttelevän jumppahetken jälkeen kokemuksia voi kerrata kirkkokahveilla Kirkonmäen seurakuntatalolla. Urheiluväen kirkkopyhä on yhteisponnistus, jota ovat rakentamassa Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan lisäksi monet paikalliset urheiluyhteisöt.

2024-04-16 09:47:04.0