Seurakunnan päiväkerho on varteenotettava vaihtoehto

Haku syksyn ryhmiin on parhaillaan käynnissä. Virikkeitä antava kerho on kaikille avoin ja ilmainen.

Äiti ja lapset leikkimässä junaradalla

Suvi Nikulaisen kaikki neljä lasta ovat käyneet seurakunnan päiväkerhossa.

On tiistai, ja seurakuntakeskuksen Kuuttituvassa vallitsee iloinen hyörinä. Päiväkerholaislasten joukko aloittelee kerhokokoontumistaan lastenohjaajien, Eila Närhin ja Anu Tiusasen, hellässä huomassa.

Tämä seurakunnan ilmainen ja kaikille avoin päiväkerho kokoontuu nykyään maanantaisin ja tiistaisin kolme tuntia. Aloitus on yleensä aina yhdeksältä. Ensi syyskaudeksi aikatauluja ei ole vielä lyöty lukkoon, mutta kerhopäiviä tulee olemaan edelleen kaksi viikossa.

Ilmoittautuminen seurakunnan päiväkerhoihin on kuitenkin jo menossa seurakunnan verkkosivuilla. Ilmoittautua voi 30. huhtikuuta asti, mutta päiväkerhoihin on myös jatkuva haku.

Kuuttituvan kerhoryhmässä on nyt 11 lasta. Ryhmän perustamiseen ensi syksynä tarvitaan vähintään seitsemän lasta.

– Lasten enimmäismäärään yhdessä kerhossa vaikuttaa lasten ikäjakauma, Tiusanen kertoo.

Syksyksi päiväkerhopaikkaa voi hakea lapselleen, joka on syntynyt 1.1.2018–18.8.2022.

Kävijän kokemus: "Pehmeä lasku kouluarkeen"

Kerhon aloitukseen on tullut jututettavaksi Suvi Nikulainen, jonka kaikki neljä lasta ovat käyneet seurakunnan päiväkerhossa. Lapset ovat olleet Suvilla kotihoidossa. Suvin mielestä pari kertaa viikossa pidettävä kerho on sopivan mittainen.

– Kerhossa käyminen on pehmeä lasku kodista tulevaan. Se valmistaa vaativaan koulutaipaleeseen, mistä osoituksena on, että lapseni ovat hyvin sosiaalisia. Lapset tulevat kerhoon innoissaan, kun heillä on leikkikavereita ja he voivat päästä retkille. Hienoa on, että kerhossa kaikki leikkivät kaikkien kanssa.

Maalla asuvasta Suvista parasta lasten näkökulmasta on juuri kaverien saaminen, ja äiti Suvin näkökulmasta oman ajan saaminen. Lisäksi lapset pääsevät kotiympäristöstä omia taitojaan kokeilemaan. Suvista on myös hienoa, että lapsilla on ammattitaitoiset ja turvalliset kerhon vetäjät.

– Noudatamme kerhossa Vasua eli varhaiskasvatuksen suunnitelmaa, selventää Närhi.

Lapset oppivat kerhossa muun muassa leikkimistä toistensa kanssa, jakamista, hiljentymistä, tärkeitä motorisia taitoja esimerkiksi askarrellen ja vieraan aikuisen ohjattavana olemista.

– Kerhossa on monipuolinen, kehittävä ohjelma ja hyvin resursseja. Täällä lapseni ovat voineet esimerkiksi leikkiä junaradalla, jollaista kotona ei ole ollut mahdollista järjestää, Suvi kiittää.

Lasten vanhemmat taas saavat kerhosta tukea vanhemmuuteensa. Ammattilaisilta saa apua ja näkökulmia omien lasten kasvattamiseen.

Hengellisyys seurakunnan päiväkerhossa näkyy melko vähän. Joka tapaamiskerralla pidetään kuitenkin jonkinlainen hartaus. Retkikohteena taas voi olla kirkkokin.

Ilmoittaudu seurakunnan päiväkerhoon syyskaudelle 2024 täällä. Linkki voimassa 30.4. saakka.

Lisätietoja päiväkerhoista saat vastaavalta lastenohjaajalta:

2024-04-24 09:57:00.0