Pitäjänkirkko vaihtaa väritystä

Mikkelin Pitäjänkirkon ja kellotapulin julkisivut maalataan tämän vuoden puolella. Värisävy vaihtuu persikkaisesta vaaleankeltaisesta okrankeltaiseen.

Mustavalkoinen kirkko

Valokuva vuodelta 1949, jolloin Pitäjänkirkko näyttää olleen tasavärinen ja värin tummuusaste keskivaiheilta. Kyseessä on kortti, joka on lähetetty Mikkelistä Turkuun pankinjohtajalle.

Pitäjänkirkko saa tuoreen ilmeen, kun maamerkin väritys muuttuu tänä vuonna toteutettavassa julkisivumaalauksessa. Vuonna 1817 valmistuneen ja vuonna 1826 käyttöön vihityn Pitäjänkirkon ja kellotapulin julkisivut on maalattu viimeksi 1983, ja nyt on tullut aika uudelle maalipinnalle. Maalaushankkeen suunnitelmat on laatinut Arkkitehtitoimisto Heikki Kirjalainen Oy.

Suunnitelmassa kirkon väritys muuttuu okrankeltaiseen. Väritys pohjautuu kirkon julkisivuista tehtyihin maalianalyyseihin, joiden perusteella kirkon väritys on vaihdellut sen yli 200-vuotisen historian aikana. Värikerrosten lukumäärän mukaan kirkkoa on maalattu säännöllisesti 15–20 vuoden välein eli 7–9 kertaa. Kirkon väriä on vaihdettu lähes aina ulkomaalauksen yhteydessä.

Tämän hetken oletuksella kirkko oli punainen ensimmäiset 25 vuotta, kuten lähialueen kirkot yleensä. Saatuaan klassistisen julkisivuverhouksen 1840-luvulla kirkon olemus näyttää muuttuvan, ja lähteiden mukaan kirkko olisi maalattu vaalealla öljymaalilla. Viimeistään 1800-luvun puolivälissä kirkko on tummunut uusrenessanssityylin mukaisesti viileän punaruskeaksi ja myöhemmin tumman harmaaksi. Tumma kausi jatkui vielä tumman ruskealla.

Perinteisemmän kirkkovärityksen aika koitti 1900-luvun vaiheessa, kun julkisivut maalattiin keltaiseksi. Väritys vaaleni 1910–1920-luvuilla toffeemaisen vihreänruskeaan ja oljen/kaakaon ruskeaan. Totaalinen värimuutos tapahtui 1940-luvulla, jolloin kirkko maalattiin kirkkaan vaalealla petroolinsinisellä.

Nykyinen lämmin väritys on perua 1980-luvulta, jolloin parin muodostavat persikkainen vaaleankeltainen ja ruskean harmaa. Nykyisin väritys on likaantunut ja kirkko näyttää nuhruiselta.

Koska julkisivun värin vaihtaminen on ns. oleellinen muutos, on Museovirasto antanut suunnitelmasta oman lausuntonsa ja puoltanut sitä. Kirkkoneuvosto esittääkin valtuustolle suunnitelman hyväksymistä.

2024-04-29 19:30:00.0