Mikkelissä ei ole asunnottomuutta, mutta monelta puuttuu koti

YK:n kansainvälistä päivää köyhyyden poistamiseksi vietetään vuosittain 17. lokakuuta. Suomessa päivää on vietetty perinteisesti Asunnottomien yön merkeissä. Asunnottomien yö -kansalaisliike tukee jokaisen perusoikeutta vakinaiseen asuntoon, omaan kotiin.

Mikkelissä asunnottomat kutsutaan tuomiokirkon kryptaan syömään, viihtymään ja nukkumaan.

syksyn värikkäitä lehtiä maahan pudonneena

- Näkemyksemme mukaan Mikkelissä varsinaista asunnottomuutta on hyvin vähän, mutta monelta mikkeliläiseltä puuttuu koti, kertovat toimintakeskus Veturin ohjaaja Minna Pellinen ja päihde-ja mielenterveyskuntoutuksen esimies Pirjo Liukkonen.

- Meillä asunnottomuudessa ei ole kyse siitä, ettei asuntoa järjestyisi.  Keskeistä on kodittomuus ja köyhyys varsinaisen asunnon puuttumisen sijaan. Todella vähän on niitä, jotka elävät esimerkiksi metsissä tai autiotaloissa.

Asunnottomuus voi myös olla ihmisen oma valinta. Joku voi olla asunnoton, koska ei halua sitoutua järjestelmään.

Asunnottomuuden ongelmat ovat siis moninaisempia, kuin asunnon puute, ja niissä on kunnioitettava ihmisten yksityisyyttä ja omaa vastuuta. Veturiinkin tulee ihmisiä, jotka kaipaavat kotia, vaikka heillä on asunto, jossa he käyvät nukkumassa, Pellinen sanoo.

Asunnottomien yö 17.10 klo 18 - 18.10. klo 8 Mikkelin tuomiokirkon kryptassa. Mahdollisuus ruokailuun ja yöpymiseen. Juttuseuraa ja oheisohjelmaa. Jaossa lämpimiä takkeja ja hygieniatarvikkeita niitä tarvitseville.

Asunnottomien yönä on myös saunomis- ja peseytymismahdollisuus Toimintakeskus Veturissa (Vuorikatu 23) klo 18–20.

Tapahtuman järjestävät Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta, ViaDia Mikkeli ry, Mikkelin Setlementti ry, toimintakeskus Veturi/essote, Aikuissosiaalityö/essote, Mikkelin nuorisopalvelut ja Mikkelin työttömät ry.

Keräyskampanja starttasi jo!

Asunnottomien yössä jaetaan talvitakkeja ja hygieniatarvikkeita niitä tarvitseville.

Lämpimiä talvitakkeja voi viedä ViaDian kirpputorille ja hygieniatuotteita (palasaippua, hammasharja, hammastahna, shampoo, terveyssiteet) voi lahjoittaa Prismaan infopisteeseen tai Setlementti ry:n toimipisteeseen (Lönnrotinkatu 5) ma-to 9-16, pe 9-14.

Takkeja ja tarvikkeita kerätään 15.10.2018 asti.

Ylijääneet tuotteet jaetaan vähävaraisille Mikkelissä ViaDian ja Veturin kautta.

______________

Lisätietoja:  www.mikkelintuomiokirkkoseurakunta.fi -> haku: asunnottomien yö, Facebook/Asunnottomien yö Mikkeli.

Lisätietoja antaa myös johtava diakoniatyöntekijä Anne Pöyry, anne.poyry@evl.fi, 0400 143 419

2018-10-05 11:10:00.0