Vaalipäivänä sunnuntaina voi vielä äänestää Mikkelissä

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys päättyi lauantaina. Ennakkoon kävi äänestämässä 3238 äänioikeutettua. Ennakkoäänestysprosentiksi tuli siten 9.1. Vaalipäivänä sunnuntaina 18. marraskuuta on vielä mahdollisuus vaikuttaa kirkon asioihin. Silloin äänensä voi käydä antamassa Mikkelin tuomiokirkossa klo 11-20 välisenä aikana.

Mikkeliläinen Aku Havukainen istuu rappukäytävässä ja pitelee isoa paperia kädessään. Paperissa lukee

Seurakuntavaaleissa saavat äänestää viimeistään vaalipäivänä, 18. marraskuuta 16 vuotta täyttävät seurakunnan jäsenet. Mikkeliläinen Aku Havukainen kertoo äänestävänsä.

Tulevana sunnuntaina 18. marraskuuta valitaan 93 ehdokkaasta 33 päättämään Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan toiminnasta. Valituilla on mahdollisuus vaikuttaa myös koko kirkon asioihin ylimmän toimielimen kautta.

Miksi äänestää, miten, ketä?

Seurakuntavaaliehdokkaista osa on käynyt kertomassa mielipiteensä vaalikoneessa;   www.seurakuntavaalit.fi/vaalikone . Vaalikoneessa äänestäjä voi verrata omia mielipiteitään ehdokkaiden mielipiteisiin, ja kone haarukoi äänestäjälle samoin ajattelevat ehdokkaat.

Mikkelin nuorimmat ehdokkaat ovat 18 ja vanhin 79 – vuotias. Moni ehdokkaista sanoo kirkon olevan muutoksen edessä ja moni heistä kokee kirkon etäiseksi.

Sähköpostihaastattelussa ehdokkaat ovat sanoneet muun muassa, että

”Monet ovat saaneet apua kirkolta, kun muut ovet ovat sulkeutuneet.”

”Unelmieni kirkko osaa myös nauraa itselleen.”

”Olen ehdokkaana, koska olen utelias.”

”Kirkkoon kuuluminen on epätrendikästä.”

”Pitkäjärven sauna on parasta arjen diakoniatyötä, mitä seurakunta voi tehdä.”

”Kirkkoon kuulumattomien kannanotot ohjaavat kirkon julkista keskustelua.”

”Suorituskeskeinen yhteiskunta tarvitsee armahtavan kirkon.”

”Haluan, että Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta on omalta osaltaan päättämässä siitä, että koko Suomessa toteutuu tasa-arvoinen avioliitto myös kirkossa.”

Seurakunta numeroina

Mikkeliläisistä 78,5 prosenttia kuuluu kirkkoon. Mikkelin tuomiokirkkoseurakuntaan kuuluu kuusi alueseurakuntaa, jotka ovat Anttola, Haukivuori, Ristiina, Ristimäki, Savilahti ja Suomenniemi.

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnassa (2017)

-                     jäseniä 42 707

-                     kirkosta erosi 419

-                     kirkkoon liittyi 117

-                     kastettiin 336

-                     solmittiin 183 avioliittoa

-                     siunattiin 11 siviiliavioliittoa

-                     avioeroja 96

-                     hautauksia 580

-                     järjestettiin 358 jumalanpalvelusta

-                     perheneuvonnassa asiakkaita 378

-                     diakoniatyöntekijät kohtasivat 2869 kertaa asiakkaita

-                     vapaaehtoiset kohtasivat apua tarvitsevia ja yksinäisiä 2411 kertaa

Äänestys vielä sunnuntaina 11-20

Vaalipäivänä sunnuntaina 18. marraskuuta on mahdollisuus äänestää vielä Mikkelin tuomiokirkossa klo 11 – 20. Ruuhkaa on odotettavissa heti klo 11, kun kello 10 alkanut sanajumalanpalvelus loppuu ja siellä olleet siirtyvät äänestämään.

Kuvallinen henkilötodistus pitää olla mukana.

***************

www.seurakuntavaalit.fi