Rukousviikolla voi mennä tutustumaan eri seurakuntiin

Mikkelissä ja eri puolilla maailmaa vietetään parhaillaan viikkoa, joka tunnetaan kristittyjen ykseyden ekumeenisena rukousviikkona, lyhyemmin kristittyjen rukousviikkona. Seurakunnat yli kirkko-, kirkkokunta- ja seurakuntarajojen järjestävät tilaisuuksia, jotka ovat avoimia kaikille kristityille ja kristinuskosta kiinnostuneille.

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan kappalainen Erkki Laine hymyilee

Mikkelissä rukousviikolla sunnuntaina 20. tammikuuta Mikkelin ortodoksinen seurakunta kutsuu kaikkia osallistumaan klo 10 alkavaan liturgiaan ja kirkkokahveille seurakuntasalille. Kahveilla puheenvuoron pitää vierailija Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnasta.

Saman iltana Mikkelin tuomiokirkossa klo 18 jatkuu kristittyjen yhteinen ilta, jossa on puheenvuoroja, rukousta ja musiikkia eri seurakunnista ja myös kirkkokahvit kirkossa.

Mikkelin Adventtiseurakunnassa rukoillaan yhdessä tiistaina klo 12 ja keskiviikkona Mikkelin Helluntaiseurakunnassa vietetään Mikkeli rukoilee –iltaa alkaen klo 18.

Mikkelin rukousviikko päättyy perjantaina 25. tammikuuta Kirkkovaelluksella, joka alkaa Mikkelin Pelastusarmeijalta klo 18 ja etenee ristikulkueena tuomiokirkon ja Pitäjänkirkon kautta Ortodoksisen seurakunnan seurakuntasalille ehtoopalvelukseen ja teehetkeen. Kulkueeseen voi liittyä mukaan matkan varrelta.

Rakastakaa toisianne!

Rukousviikkoa on vietetty runsaan sadan vuoden ajan, mutta sen juuret ovat paljon kauempana.

Ennen kärsimistään ja ristinkuolemaansa ja ylösnousemustaan Jeesus valmisti lähimpiä seuraajiaan siihen, mitä hänen seuraamisensa ja kristittynä eläminen oikein merkitsevät. Johanneksen evankeliumissa meille on talletettuina seuraavat Jeesuksen sanat, jotka kutsuvat kaikkia maailman kristittyjä elämään keskinäisessä yhteydessä ja rakkaudessa, joka juuri on se tuntomerkki, josta meidät tunnetaan hänen seuraajikseen, sanoo Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan kappalainen Erkki Laine.

Jeesuksen sanat ovat edelleen ajankohtaisia kaikkien aikojen, myös vuoden 2019 kristityille kaikkialla maailmassa: ”Minä annan teille uuden käskyn: rakastakaa toisianne! Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toinen toistanne. Kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos te rakastatte toinen toistanne.” (Joh. 13:34,35)

Tervetuloa Mikkelissä järjestettäviin rukousviikon tilaisuuksiin, Laine toivottaa.

****

Lisää tietoa rukousviikosta löytyy seurakuntien nettisivuilta ja Suomen ekumeenisen neuvoston kotisivulta www.ekumenia.fi

2019-01-18 13:53:00.0