Yhteisvastuulla lapsille ja nuorille parempi elämä

Kokinveitsi, kampaamopää, laskin, oppikirjat, tulityökortti. Nämä kaikki ovat opiskelijan maksullisia tarvikkeita Mikkelissäkin lukioissa ja ammattioppilaitoksissa. Vähävaraisen perheen lapsen koulunkäynti voi tyssätä tähän.

Helmikuun 3. päivänä käynnistyvä Yhteisvastuukeräys 2019 on kirkon toimeenpanema ja seurakuntien toteuttama lähimmäisenrakkauden kansanliike, jossa kerätyt varat käytetään vähävaraisten lasten ja nuorten koulutuksen tukemiseen.

ArjaSeppänen.jpg

Etelä-Savon ammattiopiston toimitusjohtaja Arja Seppänen.

Peruskoulusta ammatillisiin oppilaitoksiin ja lukioon siirtyvä nuori saa koulutuksen Suomessa maksutta, mutta koulutukseen sisältyy kuluja, joita ilman opiskelu ei ole mahdollista.

Etelä-Savon ammattiopiston toimitusjohtaja Arja Seppänen toteaa, että köyhyys on yksi suurimmista esteistä nuorilla toteuttaa oman elämänsä unelmia.

- Vaikka haaveammatti nuoren varttuessa saattaa muuttuakin, on erittäin tärkeää haaveilla tulevaisuudesta. Opiskelumahdollisuus omaan unelma-ammattiin on paras lahja, jonka yhteiskuntamme yhteistyössä voi jokaiselle nuorelle lahjoittaa.

- Yhteisvastuukeräyksen teema on erityisen merkityksellinen ja tärkeä, koko Suomen kannalta ja kansainvälisestikin, Seppänen sanoo.

Ensimmäiseen vuoteen satoja euroja

Ammattiin opiskeleminen Suomessa maksaa. Arja Seppänen tietää, että kustannukset vaihtelevat jonkin verran sen mukaan, mitä alaa nuori opiskelee.

Opiskelija kustantaa itse oppikirjat ja erilaiset materiaalit, henkilökohtaiseen käyttöönsä tulevat tarvikkeet, työkalut ja asusteet. Ensimmäisen vuoden kustannukset ovat monilla aloilla useita satoja euroja, Seppänen laskee.

Hankitut varusteet jäävät opiskelijalle itselleen opintojen jälkeen, mutta ensin ne on hankittava, ihan oikealla rahalla. Oppilaitospastori Jaana Pietiläinen tietää, että se ei ole kaikille mahdollista.

- Elämä ei aina mene niin kuin Strömsössä. Elämässä voi tulla erilaisia kriisejä, perheessä työttömyyttä, ero. Talous voi romahtaa kenellä tahansa. Se voi myös olla sukupolvien perintö nuorelle. Jos perhe on köyhä, on nuorikin köyhä, Pietiläinen juttelee.

- Yhteisvastuukeräyksessä on tänä vuonna kaksi upeaa asiaa. Kun vähävarainen nuori tarvitsee oikeasti jotain, johon tarvitaan rahaa, niin nyt sitä rahaa sitten kerätään ja oikeasti pystytään auttamaan. Toinen on, että nuoriin kiinnitetään huomiota. Toivon, että nuorille tulisi tunne, että he eivät ole yksin. Että me aikuiset oikeasti kannetaan heistä huolta ja ollaan vierellä.

Nuori ja hänen oma valinta keskiössä

Jaana Pietiläinen tunnustaa olevansa älyttömän innoissaan keräyksestä. Yhteistyö oppilaitosten kanssa on ollut todella hyvää ja toimijoilla on sama tähtäin: saada jokainen nuori opiskelemaan.

- Se oman polun löytyminen tärkeässä elämänvaiheessa on niin avainasia tulevaisuuden kannalta. Olen myös ylpeä, että kirkko näkee nuoremme. Olemme aidosti auttamassa nuoren omaa valintaa. Se on mahtavaa.

Myös Arja Seppänen tuntee suurta iloa siitä, että nuoriin kiinnitetään huomiota.

- Jokaisesta nuoresta on pidettävä kiinni ja saatava apu kohtaamaan tarpeet oikeaan aikaan. Jokainen oman ammatin hankkinut puolestaan aikanaan kehittää maakuntaamme ja on lisäämässä alueen ihmisten hyvinvointia ja elinkeinojen kilpailukykyä.

- Yhteisvastuukeräys ja ylipäätään kansalaisten yhdessä toimiminen vähävaraisten hyväksi on paras keino pitää kaikki mukana.

****

Auttaminen on ihanaa! Kokeile itse. Tule mukaan omalla tavalla.

(juttu on julkaistu Polku-lehdessä 31.1.2019)

2019-02-01 08:55:00.0