Tuhkakeskiviikkona kristitty saa tuhkaristin otsaansa

Paastonaika alkaa laskiaisen jälkeisestä keskiviikosta, tuhkakeskiviikosta, joka on saanut nimensä paastoon liittyneestä tuhkan sirottelemisesta pään päälle katumuksen ja parannuksen vertauskuvana.

Tomuisessa maassa oleva puinen risti

Tuomiokirkon ehtoollispäivähartaudessa 6.3. klo 12 tuhkalla merkitseminen asettuu ripin eli synnintunnustuksen ja synninpäästön paikalle ennen ehtoollista.

– Tuhkaristin merkitseminen otsalle tekee ripistä myös kehollisen kokemuksen, sillä risti jää otsalle. Oma kokemukseni on, että sen aistiminen päivän jatkuessa puhuttelee ja muistuttaa alkaneesta katumusajasta sekä kohta tulevasta pääsiäisjuhlasta, kertoo seurakuntapastori Sari Martikainen.

Käytännössä merkitseminen toteutuu niin, että seurakuntalaisia kutsutaan alttarille, jonka jälkeen polvistuneille merkitään otsalle risti koivutuhkan ja ruokaöljyn sekoituksella.

– Tuhkalla merkittäessä lausutaan: ”Ota vastaan katumuksen merkki.” Kukin saa rauhassa saapua tai olla saapumatta. Samalla kirkossa lauletaan virttä, kuvailee Martikainen.

Alkavan paastonajan tavoitteisiin kuuluvat muun muassa syntien katuminen, halu elää Jumalan tahdon mukaan, Jumalan pyhyyden ja rakkauden tutkiskelu, joka näkyy Kristuksen kärsimyksessä ja kuolemassa sekä kasvaminen vastuullisempaan ja hädänalaiset huomioivaan toimintaan.

2019-03-03 13:30:00.0