Diakoniarahastosta lohkottiin apua nuorille toisen asteen koulutukseen

Mahdollisuus kouluttautua yksilön tai perheen varattomuuden sitä estämättä on perus- ja ihmisoikeus, mutta todellisuudessa laki ei toteudu. Se näkyy muun muassa kirkon diakoniarahaston avustusten jakautumisesta.
lähikuva sinisilmäisestä Aulikki Mäkisestä

Kirkon diakoniarahaston hallituksen puheenjohtaja, vt. kirkkoneuvos Aulikki Mäkinen. Kuvaaja Tuija Hyttinen.

Kokonaispotista myönnettiin viime vuonna toisen asteen koulutukseen avustuksia noin 13 prosenttia. Tämä on Kirkon diakoniarahaston hallituksen puheenjohtaja, vt. kirkkoneuvos Aulikki Mäkisen mukaan huolestuttavaa.

- Hakemuksista näkee selvästi, että vähävaraisten perheiden lapsilla ei ole samoja mahdollisuuksia opiskeluun kuin Suomessa asuvilla keskimäärin.

Lapsiperheköyhyyden vähentäminen on yksi painopiste Kirkkohallituksen laatimissa hallitusohjelmatavoitteissa.

Myös lapsi- ja nuorisoalan toimijoiden ja Yhteisvastuukeräyksen yhteisessä kannanotossa kysytään, onko Suomessa nuorilla aidosti yhdenvertaiset mahdollisuudet kouluttautua haluamaansa ammattiin. Kannanotto luovutettiin eduskuntaryhmille 7. helmikuuta. Meneillään olevassa Yhteisvastuukeräyksessä kerätään varoja lasten ja nuorten koulutuksen tukemiseen.

Kirkon diakoniarahasto myönsi 2018 avustuksia yhteensä 1,32 miljoonaa euroa. Kirkon diakoniarahasto on kirkon yhteinen avustusrahasto, joka myöntää avustuksia Suomessa asuville taloudelliseen ahdinkoon joutuneille perheille ja yksineläjille. Hakemukset tulevat seurakuntien diakoniatyön kautta.

***

Yhteisvastuukeräys Mikkelissä 2019: lisätietoa tiedottaja mervi.sensio@evl.fi puh 0400 143 278 tai  diakonissa hannele.hakkinen@evl.fi puh 0400 143 253.

***

Lähteet Suomen ev.lut.kirkon tiedotearkisto https://evl.fi/uutishuone jossa alkuperäinen tiedote on julkaistu 8.3.2019 ja Yhteisvastuukeräys.fi / Kannanotto nuorten koulutuksen puolesta.

2019-04-02 14:14:00.0