Mikkelin Palveleva puhelin kuuntelee viisi kriisiä illassa

Kirkon Palveleva puhelin on Suomen vanhin auttava puhelin. Mikkelin Palveleva puhelin aloitti 50 vuotta sitten toimintansa kokeiluna papiston aloitteesta. Päivystäjä ei pyöritellyt peukaloita silloin eikä nyt.

Maija ja Matti Alho istuvat kotonaan sohvalla, aurinko paistaa kirkkaasti ikkunasta sisälle ja sohvan käsin...

- Ei ole ollut mielessä Palveleva puhelin, ei sitten ollenkaan, Maija Alho sanoo ja yrittää muistella aikoja 50 vuoden takaa. - Paremmin tässä muistaa, millaisia vaippoja silloin oli, hän nauraa. Takana Matti Alho.

”Seurakunnan papiston aloitteesta ja toimesta toimi kaupungissa viime talvena niin sanottu Palveleva puhelin lauantai-iltaisin. Epävirallinen toimikunta on pohtinut tätä asiaa ja ehdotti, että toiminta vakinaistettaisiin ja laajennettaisiin. Kirkkoneuvosto piti asiaa hyvin tarpeellisena ja myönsi kuluvan vuoden käyttövaroistaan 250 markkaa mainostuksessa tarvittavaan painatustyöhön.”

Näin päätettiin Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoneuvoston kokouksessa rippikoululuokassa keskiviikkona 17pnä joulukuuta 1969 puheenjohtajan Jyrki Järnefeltin kopauttaessa nuijalla pöytään ja sihteeri rovasti Heimo Kuoppamäki kirjatessa päätöksen pöytäkirjaan.

Kirkon keskusteluapua voi nykyisin saada kahdenkeskisen kohtaamisen ja puhelinkeskustelun lisäksi myös netin ja chatin kautta tai perinteisen kirjeen muodossa. Palvelut ovat valtakunnallisia ja niistä vastaa yhteistoiminnassa noin 40 seurakuntien ylläpitämää Palvelevan puhelimen paikallista toimipistettä. Kaikki neljä keskusteluavun kanavaa toimivat sekä suomen että ruotsin kielellä.

Sielunhoito- ja diakoniatyötä

Palveleva puhelin on osa sielunhoito- ja diakoniatyötä, joka perustuu kirkkolakiin. Diakonissa ja Mikkelin Palvelevan puhelimen toiminnanohjaaja Outi Reponen kertoo, että Mikkelissä kuten muuallakin Palveleva puhelin on luottamuksellista kuuntelua.

- Tehtäväänsä valitut ja koulutetut vapaaehtoiset päivystäjät ovat valmiita keskustelemaan erilaisissa elämän tilanteissa sekä kriiseissä olevien soittajien kanssa. Toiminta on valtakunnallista, eli Mikkelin päivystäjälle voi tulla puhelu mistä päin Suomea tahansa, Reponen kertoo.

Mikkelin Palvelevan puhelimen alueeseen kuuluvat Mikkeli, Hirvensalmi, Kangasniemi ja Mäntyharju. Päivystäjiä on 30, joista yksi päivystää per ilta valtakunnallisesti sovittuna aikana.

- Päivystäjälle tulee keskimäärin viisi puhelua per ilta. Viime vuonna keskusteluja oli yhteensä 1313 ja valtakunnallisesti kaikkiaan reilut 42 000.

- Soiton syynä ovat useimmiten ihmissuhteet ja arjen tilanteet, Outi Reponen toteaa.

Vakavia tilanteita 50-vuoden takaa

Otavalaiset Maija ja Matti Alho toimivat Palvelevan puhelimen alkuaikoina vapaaehtoisina useita vuosia. Tuolloin nuori pariskunta oli juuri muuttanut Mikkeliin. Maija Alho työskenteli Mielenterveystoimiston psykologina ja Matti Alho erityisopettajana.

- Meitä pyydettiin mukaan. Varmaan syynä oli ammattimme. Minä aloitin ensin, olin varmaan viitisen vuotta mukana ja ensimmäisen lapsen synnyttyä Matti jatkoi, Maija Alho muistelee.

Vuorot olivat lauantai-iltaisin. Ilta istuttiin jossakin seurakuntatalon tilassa, välillä jossakin takahuoneenkin takana pienessä kopissa.

- Yksi lankapuhelin siellä oli ja siihen vastattiin. Vuoro taisi kestää neljä tuntia.

- Joskus tuli häirintäsoittoja, joku pilkkasi kirkkoa tai haukkui jotakuta pappia. Mutta enimmäkseen ihmiset soittivat elämän kriiseissä, ihan tavallisissa murheissa. Oli perheongelmia tai lapsen kanssa huolta ja sellaista. Harvoin ihmiset soittivat hengellisissä asioissa, Maija Alho muistaa.

- Yksi mieshenkilö soitti useammankin kerran, kun hänen koiransa oli kuollut, Matti Alho kertoo.

Puheluita tuli illan aikana useita. Joskus tilanteet olivat hyvin vakavia, kuten itsemurhasoittoja.

- Turhautumista kyllä koin. Puhuminen auttaa, mutta eihän sitä koskaan voinut tietää, mitä puhelun jälkeen tapahtui. Piti oppia jättämään ne ajatukset taakse, kun vuoro loppui, Maija Alho toteaa.

Kutsu:

Mikkelin Palvelevan puhelin kutsuu entiset ja nykyiset päivystäjät Palvelevan puhelimen 50-vuotisjuhlamessuun sunnuntaina 7.4. klo 10 Pitäjänkirkkoon. Saarnaajana messussa on Simo S. Salo ja palveluryhmässä nykyisiä ja entisiä päivystäjiä. Messun jälkeen ohjelmallinen kirkkokahvihetki Kirkonmäen seurakuntatalossa (Otavankatu 9).

XXXXXX

Palveleva Puhelin, chat, netti ja kirje löytyvät sivulta www.kirkonkeskusteluapua.fi Numerot ovat 0400 22 11 80 suomeksi ja 0400 22 11 90 på svenska.

Palvelevan Puhelimen päivystäjäksi?

Päivystystyötä tehdään noin 60 paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Tällä hetkellä avoinna olevat hakuilmoitukset päivystäjäksi löytyvät sivulta Vapaaehtoistyö.fi

Päivystäjältä vaaditaan halukkuutta antaa aikaansa toisten ihmisten hyväksi ja edellytetään kykyä vaitiolovelvollisuuden noudattamiseen sekä tasapainoista elämäntilannetta.

Päivystystä tehdään 3-10 tuntia kuukaudessa ja uudet päivystäjät valmennetaan tehtävään.

Päivystystyötä tehdään yksin, mutta päivystäjät kuuluvat alueellisiin päivystäjien ryhmiin, jotka tapaavat säännöllisesti työnohjauksen ja jatkokoulutuksen merkeissä.

XXXXXX

Lisätietoja antaa Mikkelin palvelevan Puhelimen toiminnanjohtaja Outi Reponen p. 0400 143 429.

2019-04-04 11:52:00.0