"Mihin tulevaisuuden suunnittelu katosi?"

Kirkon Ekopaasto-kampanjassa hillitään ilmastonmuutosta ja painotetaan ympäristöteemoja kristillisestä näkökulmasta paaston perintein. Tällä viikolla Ympäristötutkija, TT Panu Pihkala pyytää kampanjassa pohtimaan, mihin tulevaisuuden suunnittelu katosi.
 Ympäristötutkija, TT Panu Pihkala hymyilee ja katsoo kameraan.

Ympäristötutkija, TT Panu Pihkala kirjoittaa ekopaastovinkkejä joka viikko nettiin www.ekopaasto.fi.

Kirkon Ekopaasto-kampanjassa ihmisiä haastetaan tekemään oma paastolupaus ja jakamaan se somessa. Kirkon lupaus on uusi energia- ja ilmastostrategia, jonka tavoitteena on hiilineutraali kirkko vuoteen 2030 mennessä.

Panu Pihkala antaa Ekopaasto-nettisivuilla paastovinkkejä. Tällä viikolla hän kirjoittaa, että nykyaikaa leimaa liian usein radikaali tulevaisuudettomuus (Robert Jay Liftonin termi). "Asiasta ei välttämättä puhuta ääneen, mutta lukuisat ihmiset kokevat, että jossain matkan varrella tulevaisuus katosi."

Pihkalan mukaan tulevaisuuden kuva heijastuu pelkoina esimerkiksi elokuvissa. "Kun katselet aikamme elokuvia tulevaisuudesta, millainen on niiden kuva ympäristön tilanteesta? Yleensä se on hyvin synkkä: romahduksia on tapahtunut ja rosvojoukot rellestävät. Urhea sankari ja hänen lähipiirinsä yrittävät selvitä."

"Me tarvitsemme tietoisempaa ja monipuolisempaa tulevaisuuskuvien käsittelyä. On vaikeaa päästä perille, jos ei tiedä, minne haluaisi mennä."

Ekopaasto-kampanja haastaa paastoilijan pohtimaan tulevaisuutta. Lisätehtävänä voi kirjoitta kirjeen tai tehdä nauhoitteen vuoden 2060 ihmiselle. "Mitä haluat sanoa hänelle," Pihkala kysyy.

Ekopaastoa vietetään 20. huhtikuuta saakka, mutta ekopaastoilla voi vaikka joka päivä.

Katso lisää www.ekopaasto.fi

2019-04-08 11:05:00.0