Lahden seudun seurakunnat siirretään Mikkelin hiippakuntaan

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon hiippakuntarajoihin tulee muutoksia vuoden 2020 alusta. Kirkolliskokouksen tänään tehdyn päätöksen mukaan hiippakunnat muodostetaan jatkossa niin, että ne vastaavat maakuntarajoja. Lahden seutu liittyy Mikkeliin.
Mikkelin hiippakunnan piispa Seppo Häkkinen istuu kirkon penkillä lehterillä Mikkelin tuomiokirkossa.

Mikkelin hiippakunnan piispa Seppo Häkkinen Mikkelin tuomiokirkossa. Arkistokuva. Kuvaaja Mervi Sensio.

Mikkelin hiippakuntaan siirretään Lahden seurakuntayhtymän sekä Asikkalan, Hollolan ja Orimattilan seurakunnat Tampereen hiippakunnasta sekä Pieksämäen seurakunta Kuopion hiippakunnasta.

Mikkelin hiippakunnasta sitä vastoin siirretään Kuopion hiippakuntaan Kiteen ja Tohmajärven seurakunnat.

Muutoksilla pyritään selkeyttämään viranomaisten välistä yhteistyötä ja varmistamaan seurakuntien ja kuntien yhteistyön edellytyksiä. Lisäksi tavoitteena ovat luontevat yhteydet kolmannen sektorin toimijoihin ja maakunnallisiin viestimiin.

Muutosten jälkeen hiippakuntien koko, jäsenmäärä ja taloudelliset edellytykset ovat tasasuhtaiset. Toisiin hiippakuntiin siirrettävien seurakuntien virassa olevat papit ja lehtorit siirtyvät asianomaisiin hiippakuntiin.

Asiasta käytettiin liki 50 puheenvuoroa, puolesta ja vastaan.

Hiippakuntarajojen tarkistus maakuntapohjaiseksi on Mikkelin hiippakunnan piispa Seppo Häkkisen mukaan Mikkelin hiippakunnalle suuri muutos.

- Haikeana luovumme kolmesta seurakunnasta, mutta samalla otamme lämpimästi vastaan Pieksämäen seurakunnan ja Hollolan rovastikunnan seurakunnat. Teemme tuomiokapitulissa parhaamme muutoksen onnistumiseksi. Se tulee olemaan lähivuosien painopiste, Häkkinen sanoo.

Lähde: evl.fi/tiedotearkisto

2019-05-09 16:24:00.0