Tulevaisuudessa yksi kummi riittää

Sunnuntaina 2. kesäkuuta vietetään ensimmäistä kertaa valtakunnallista Kummipäivää. Kirkko haluaa nostaa esiin kummiuden tärkeää roolia lapsen elämässä.
lapset pomppivat tukka pystyssä trampoliinilla

Kummipäivä liittyy valtakunnalliseen Kaste ja kummius -hankkeeseen ja päivää vietetään SuperParkerissa ja SuperCornereissa ympäri maan. Mikkelin SuperCorneriin pääsee Kummipäivän etuhinnalla kaksi yhden hinnalla.

Kirkolliskokous päätti toukokuun kevätistunnossaan, että kummien suositusmäärän tulisi edelleen olla kaksi, mutta yhden kummin tulisi riittää. Kummin tulisi olla evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluva, rippikoulun käynyt ja konfirmoitu.

Nykysäännösten mukaan kastettavalla tulee olla ainakin kaksi kummia, jotka ovat joko luterilaisen kirkon tai niin sanotun Porvoon yhteisön jäsenkirkon kastettuja ja konfirmoituja jäseniä. Ainoastaan yhden kummin nimeämiseen tarvitaan tällä hetkellä kirkkoherran allekirjoittama poikkeuslupa.

Kirkolliskokous lähetti asian edelleen valmisteltavaksi kirkkohallitukselle. Kummien määrän muutos vaatii muutoksen kirkkojärjestykseen.

Kirkolliskokous myös korosti, että kasteen ja kummiuden tukemista on voimakkaasti jatkettava.

Kummin kaa SuperCorneriin 2. kesäkuuta

Sunnuntaina 2.6.2019 vietetään ensimmäistä kertaa valtakunnallista Kummipäivää. Kummipäivän ideana on tarjota tekemistä ja yhdessä olemista kummille ja kummilapselle. Kummipäivän järjestävät seurakunnat yhteistyössä yritysten, urheiluseurojen ja järjestöjen kanssa.

Mikkelissä SuperCorner on mukana Kummipäivä-tempauksessa. Kummipäivänä 2. kesäkuuta lapsi pääsee viettämään aikaa kumminsa tai muun läheisen aikuiskaverin kanssa SuperCornerissa Kummipäivän etuhinnalla kaksi yhden hinnalla eli 16 eurolla.

Puisto on avoinna Kummipäivänä klo 11-18 ja päiväranneke oikeuttaa sisäänpääsyyn koko päivän.

Välillä voi käydä vaikka kotona huilaamassa ja tulla illaksi takaisin, asiakkuuspäällikkö Maria Honkanen sanoo.

Mikkelin Tuomiokirkkoseurakunta on paikalla omalla ständillään ja kertoo kummitoiminnasta, leireistä ja muusta seurakunnan toiminnasta perheille, lapsille ja nuorille.

2019-05-16 15:17:00.0