13. kesäkuuta se alkaa: konsertteja ilmaiseksi joka torstai läpi kesän

Mikkelin tuomiokirkossa suosituksi tulleet läpi kesän torstaisin järjestettävät konsertit käynnistyvät 13. kesäkuuta klo 12. Sarja alkaa nuoren huippulahjakkaan pianisti Janne Oksasen konsertilla Chopinin balladien sävelin.

Mikkelin tuomiokirkko sisältä, Alttari näkyy kauemapana, penkit ovat tyhjät, kirkko on kutsuva, valoisa ja ...

Kesän musiikkihetket järjestetään Mikkelin tuomiokirkossa joka torstai klo 12 läpi kesän. Ensimmäinen on 13. kesäkuuta. Tilaisuuksiin on vapaa pääsy.

Konsertteja organisoiva kanttori Päivi Karjalainen toteaa, että tuomiokirkon konserttitarjonta huipentuu kesällä näihin ilmaisiin konsertteihin kauniissa valoisassa kirkossa.

- Kesällä Mikkelissä liikkuu paljon lomalaisia ja turisteja ja kesän konserteissa käykin paljon enemmän kuulijoita kuin talvella. Mikä onkaan mukavampaa, kuin hengähtää hetkeksi kaupunkireissun lomassa kuuntelemaan musiikkia ja vieläpä ilmaiseksi, Karjalainen huomauttaa.

Itse hän inspiroituu erityisesti laulumusiikista ja on kiinnostunut ihmisäänen monista vivahteista ja sävyistä.

- Tänä kesänä odotan erityisesti muun muassa laulunopettajanani toimineen Kaarina Ollilan ja pianisti Jukka Ollilan konserttia.

Erityinen ilonaihe Karjalaiselle tänä kesänä ovat myös lahjakkaat nuoret muusikot, joita kuullaan useaan otteeseen.

Mikkelistä Japaniin

Konserteissa kuullaan niin paikallislähtöisiä taiteilijoita kuin kansainvälisiä. J.S Bachin musiikkia konsertissaan Harmoniaa ja kontrasteja soittavat mikkeliläislähtöinen huilisti Henna Ustinov ja Satu Kettunen . Duo Joseida eli Maria Kämppi ja Iida-Alina Poijärvi kertovat Kesäpäivän satuja sellolla ja pianolla. Soolokitarakonsertin ”Ikuinen kitara ja elämän rakkaus” soittaa Santeri Rautiainen.

Laulumusiikista kiinnostuneita hemmotellaan peräti neljällä konsertilla. Jo mainitut mezzosopraano Kaarina Ollila ja pianisti Jukka Ollila esittävät mm. J. Brahmsin ja Jukka Ollilan lauluja sekä negrospirituaaleja. Kesäisiä tunnelmia tuovat sopraano Pirjo Honkanen ja Maija Teikari muiden muassa Y. Kilpisen ja T. Kuulan lauluin.

Lavrenchukin musiikkiperheen konsertissa laulavat ja soittavat kaikki perheen pienimmistä alkaen.

- Tätä konserttia kannattaa tulla kuuntelemaan koko perheen kanssa, Päivi Karjalainen vinkkaa.

Elokuun puolella konsertissa ”Kaiu, kaiu, lauluni” sopraano Anna Immonen ja pianisti Hanna Kuosmanen-Mehta esittävät  T. Kuulan ja S. Rahmaninovin lauluja.

Kesän viimeisessä konsertissa 8. elokuuta ”Mitä soivat kirkonkellot” on harvinaislaatuinen mahdollisuus kuulla kahta konserttikannelta, joita soittavat Marja Nevankallio ja japanilainen arkkitehti Makiko Oba. Konsertissa kuullaan perinteisestä kirkonkellosävelmistä nousevaa sekä uudempaa kelloaiheista sävellettyä musiikkia.

***

Kesän musiikkihetket Mikkelin tuomiokirkossa joka torstai klo 12 läpi kesän alkaen 13.6 ja päättyen 8.8. Konsertteihin on vapaa pääsy. Kolehti kerätään seurakunnan musiikkityölle. Lisätietoja konserteista ja esiintyjistä on srk:n nettisivuilla www.mikkelintuomiokirkkoseurakunta.fi sekä Päivi Karjalaiselta paivi.karjalainen@evl.fi p. 0400 143 268

Esiintyjät:

13.6. Chopinin balladit Janne Oksanen - piano
20.6. Harmoniaa ja kontrasteja Henna Ustinov - huilu ja Satu Kettunen - piano
27.6. Ilon ja kaipauksen säveliä Kaarina Ollila - mezzosopraano ja Jukka Ollila - piano
4.7. Kesäpäivän satuja sellolla ja pianolla Duo Joseida: Maria Kämppi - piano ja Iida-Alina Poijärvi - sello
11.7. Ikuinen kitara ja elämän rakkaus Santeri Rautiainen - kitara
18.7. Kesäisiä tunnelmia Pirjo Honkanen - sopraano ja Maija Teikari - piano
25.7. Lavrenchukin musiikkiperhe
1.8. Kaiu, kaiu, lauluni Anna Immonen - sopraano ja Hanna Kuosmanen-Mehta - piano
8.8. Mitä soivat kirkonkellot Marja Nevankallio ja Makiko Oba - konserttikanteleet