Lohdutus kerää lämpimiä sukkia ja huiveja surullisille

Kampanjalla halutaan nostaa puheeksi suru ja lohduttaminen.

Maija Haaparannan kasvot, hänellä on keltainen huivi kaulassa ja silmälasit päässä.

Sairaalapastori Maija Haaparanta kannustaa laittamaan lämpimiä ajatuksia liikkeelle Lohdutus-kampanjan avulla.

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan Lohdutus-kampanja lähti liikkeelle, kun seurakuntalainen vinkkasi sairaalapastori Maija Haaparannalle uutisen. Tamperelainen pappi oli kietonut surevan hartioille huivin, kun menehtyneen puolison käsi ei siihen enää voinut tulla.

- Innostuin vinkistä heti. Olin miettinyt, mistä löytyisi villasukanneulojia, että voisin antaa sukkia sairaalassa kohtaamilleni ihmisille, jotka ovat menettäneet läheisensä ja kaipaavat lohtua, Haaparanta kertoo.

Lämpimiä ajatuksia liikkeelle

Lohdutus-kampanjaan voi osallistua tekemällä hartiahuivin tai sukat, jotka voi ideoida ja toteuttaa haluamallaan tavalla. Huiveja ja sukkia jaetaan sitä mukaan kuin niitä tulee. Sairaalapapit antavat niitä kohtaamisissa, joihin liittyy menetys ja suru. Samoin tekevät oppilaitospastori ja diakoniatyöntekijät. Lohtuhuiveja ja -sukkia annetaan myös sururyhmissä.

- Kampanjassa annetaan mahdollisuus tehdä hyvää. Minulla on tapana neuloa kauniita ajatuksia ja siunauksia läheisilleni antamiini villasukkiin. Toivon kampanjan käsitöiden kantavan mukanaan samanlaista, Maija Haaparanta sanoo.

- Lämpöiset ajatukset kulkevat myös toiseen suuntaan, saajalta antajalle.

Suru ja lohdutus puheeksi

Kampanjalla halutaan myös nostaa puheeksi suru ja lohduttaminen. Haaparanta toteaa, että lohduttamisen haasteellisuus liittyy osaltaan siihen, että suru on prosessi, johon kuuluu erilaisia vaiheita. Surevan voi olla hankala itsekään tietää, mitä tarvitsee

- Kun sureva kaipaa lohdutusta, riittää, kun on läsnä. Sanoja ei tarvita. Jos sureva puhuu, on parasta vain kuunnella. Kantaa ei tarvitse, eikä kannata ottaa.

- Ihminen on sillä lailla viisaasti varustettu, että kun hän saa puhua loppuun, hän kyllä löytää itse reitin eteenpäin.

Surun kestämiseen, sietämiseen ja sen kanssa pärjäilemiseen on yhtä monta tapaa kuin ihmistä.

- Usein arki kantaa. Joskus helpottaa, kun pääsee pois tutusta ympäristöstä. Ruumiillinen rehkiminen auttaa joitakin, toista pehmoiseen käpertyminen. Joku kirjoittaa tunteitaan, toinen tekee musiikkia. Joku leipoo, rakentaa talon.

Raastavatkin tunteet ja syvä suru menevät ajastaan ohi.

- Ehkä sen tiedostaminen auttaa. Ja järkeistäminen. Tunteet ovat kuitenkin lopulta vain tunteita.

Lopulta vahvaksi ilman kovuutta

Kun on kulkenut surussa riittävän pitkälle, on sopeutunut menetyksen ja surun tekemiin muutoksiin. Silloin vapautuu voimia kääntää katse siihen, mitä surun kautta on ehkä saanut.

- Ilo ja itsetuntemus ovat syvempää. Rakkaus on laajempaa ja isompaa kuin ennen menetystä kykeni käsittämään. On rohkeutta elää ja toteuttaa unelmiaan.

- Särkymisen ja heikkouden keskeltä on kasvanut uudenlainen vahvuus ja lujuus, joka ei ole kovuutta.

****

Lisää tietoa suremisesta, lohduttamisesta ja kampanjasta sairaalaastori Maija Haaparanta p. 0400 143 338 tai johtava diakoniatyöntekijä  Anne Pöyry p. 0400 143 419.

Lohtuhuivin tai -sukat voi tuoda

- Mikkelin keskussairaalaan (sairaalapappien työhuone, 1. krs)

- XAMK Kasarmin kampukselle (Patteristonkatu 3, oppilaitospastorin työhuone, D-talon x-siipi)

- seurakuntakeskuksen diakoniatoimistoon (Savilahdenkatu 20, ma, ti ja pe klo 9-11)