Viides ympäristödiplomi pian näpeissä

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta hakee jälleen ympäristödiplomia. Kirkkohallitus myönsi Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnalle ensimmäisen kerran diplomin jo vuonna 2003.
oskariahokas4_S.jpg

Oskari Ahokas on kolunnut Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan tilat ja toiminnot läpi ympäristödiplomin hakuprosessissa.

Katselmusta tekee parhaillaan ympäristöteknologian opiskelija Oskari Ahokas.

- Katselmus valmistuu syksyn aikana. Se on yhteenveto seurakunnan toiminnan ympäristövaikutuksista, jonka perusteella laaditaan ympäristöohjelma, eli suunnitelma parannustoimenpiteistä, Ahokas kertoo.

Kirkkohallitus myönsi Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnalle ensimmäisen kerran diplomin 2003. Ahokkaan mukaan Mikkelissä ympäristöystävällisyys ei näytä tuottavan ponnisteluja.

- Ympäristöosaaminen näkyy. Monet diplomin asiat ovat täällä itsestään selviä ekotekoja, osa arkista toimintaa, joita toteutetaan oma-aloitteisesti, Ahokas kertoo.

- Se oli jopa yllättävää, miten ympäristötietoista henkilöstöä seurakunnalla on.

Oleellinen on huomioitu

Ahokas tarkastelee ympäristövaikutuksia kiertämällä läpi seurakunnan kiinteistöt ja alueet sekä haastattelemalla henkilöstöä. Energian, veden ja materiaalien kulutuksen lisäksi diplomi kattaa esimerkiksi ympäristökasvatuksen erilaisine tapahtumineen, henkilöstön koulutusta, kimppakyytejä, ruokahävikin vähentämistä, ynnä muuta. Ahokkaan mielestä diplomin kriteerit kattavat ympäristön kannalta oleellisimmat seikat.

- Tasoa voisi nostaa sitten, kun kaikilla seurakunnilla on diplomi. Ympäristödiplomin käsikirjasta on tulossa 2020 uusi versio, saa nähdä onko siinä tiukemmat kriteerit.

Valtakunnallisessa Hiilineutraali kirkko 2030 -tavoitteissa on, että kaikilla seurakunnilla on Kirkon ympäristödiplomi vuoteen 2025 mennessä.

2019-09-13 13:21:00.0