Jumalanpalvelukset avautuvat Mikkelin kirkoissa

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan jumalanpalvelukset kaikissa kirkoissa avautuvat seurakuntalaisille kesäkuun alusta alkaen.

Ihmiset istuvat Mikkelin tuomiokirkossa. Edessä näkymä alttarille ja lasimaalauksiin.

Jumalanpalveluksiin voi osallistua jälleen paikan päällä kirkossa turvavälit ja käsihygienia huomioiden.

Kesäkuussa jumalanpalvelusta vietetään joka pyhä kaikissa Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan kuudessa kirkossa. Heinä- ja elokuussa jumalanpalveluksia pidetään harvemmin. Syynä tähän on rippikoulujen poikkeava sijoittelu kesäkuukausille.

Jumalanpalvelukset toteutetaan sanajumalanpalveluksina. Ehtoollista vietetään harvakseltaan. Elämme edelleen koronaviruksesta johtuen poikkeuksellista aikaa, joten jumalanpalveluksiin voi tulla muutoksia nopeallakin aikataululla. Muutoksista tiedotamme verkkosivuillamme sekä lehti-ilmoituksissa.

Jumalanpalveluksissa noudatamme Mikkelin hiippakunnan piispan ja terveydenhuollon antamia ohjeistuksia. Jumalanpalvelusten osallistujamäärä voi olla yli 50 henkeä. Jumalanpalvelukseen osallistujia ohjeistetaan noudattamaan yleisiä turvallisuusohjeita, jotka ovat olleet käytössä koko koronapandemian ajan. Kirkoissa annetaan tarkemmat ohjeet paikan päällä.

Kaikkien turvallisuuden vuoksi, noudatathan seuraavia ohjeita:

•    Desinfioi kätesi ennen kirkkosaliin menemistä
•    Pidä penkissä riittävä etäisyys toisiin (1-2 metriä), perhekunnat voivat istuvat vierekkäin
•    Jos alkaa yskittää, yski hihaasi ja ota nenäliinoja mukaasi
•    Ehtoolliselle mennään vuorollaan, tästä annetaan aina ohjeet jumalanpalveluksen aikana

Ehtoollisella:

o    Desinfioi ensin kätesi kirkon etuosassa
o    Ota ehtoollispikari mukaasi alttarille edessä olevalta pöydältä
o    Saavu alttarikaiteelle vapaalle paikalle ottamaan vastaan leipä ja viini
o    Poistuessasi palauta pikari sivulla olevalle pöydälle
o    Palaa penkkiin jumalanpalveluksessa annettujen ohjeiden mukaan

Älä tule sairaana jumalanpalvelukseen. Kirkosta poistuttaessa ja muutenkin maltti on valttia!

Riskiryhmään kuuluvia suositellaan välttämään lähikontakteja epidemian aikana. Yleisötilaisuuksiin, yleisiin kokoontumisiin tai julkisissa tiloissa järjestettävään toimintaan osallistumista ei suositella riskiryhmäläisille.

Fri May 29 13:24:00 EEST 2020